Hvornår bliver det gratis at køre over Storebæltsbroen? - det spørgsmål havde medierne fokus på i sidste uge. Her bekendtgjorde socialdemokraternes trafikpolitiske ordfører, at det næppe nogen sinde bliver gratis, da vi sandsynligvis stadig vil have kørselsafgifter, når broen engang er fuldt tilbagebetalt.
I den forbindelse blev FDM også interviewet. Desværre nåede kun et lille lydklip radioaviserne og nyhedssiderne, og her fremstod det som om, at FDM bifalder, det måske aldrig bliver gratis at køre over Storebæltsbroen. Det er imidlertid ikke tilfældet.
Derimod er det FDMs holdning, at infrastrukturen som udgangspunkt er gratis, så længe Danmark har verdens højeste afgiftspres på bilister. Når broen er fuldt afbetalt, er det derfor FDMs principielle holdning, at bilisterne ikke skal betale afgiften længere.
Femern
Forholdet er imidlertid det, at Storebælt bliver tilbagebetalt længe før, en kommende Femern-forbindelse står klar. Det er derfor urealistisk at forestille sig, at taksterne på Storebælt kan nedsættes væsentligt, så længe der er betaling på Femern. I så fald vil mange trafikanter vælge turen over Storebælt og Fyn til Tyskland frem for Femern-forbindelsen via Falster og Lolland.
Det er præcist det forhold FDM kommenterede på, hvor vores holdning er klar; hvis der som forventet opretholdes betaling på Storebælt, når gælden er afviklet og indtil Femern er betalt, bør overskuddet gå til andre vejprojekter og ikke blot havne i statskassen som en vejafgift. Betalingen fra bilisterne på Storebælt skal altså komme de selv samme bilister til gode.
At FDM undtagelsesvis accepterer brugerbetaling for Storebælt, Øresund, og en kommende Femern-forbindelse skal ses i lyset af, at disse forbindelser ikke vil blive etableret uden brugerbetaling. Samtidig erstatter de færgeforbindelser, hvor der i forvejen var en betaling.