Det er bilen til folk, der kan lide et strejf af eventyr, siger Volvo og tilføjer, at når man først er kommet ud i naturen, må man stadig bestige bjergene til fods.
Volvo V40 Cross Country er nemlig meget lidt offroader og er som udgangspunkt helt identisk med den almindelige V40, der blev lanceret i sommer.
Væsentligste forskel er, at Cross Country er løftet fire cm og at den er forsynet med beskyttelsesskjold for og bag.
Firehjulstræk kun til topmodel

Den nye Volvo-betegnelse Cross Country er en bevidst differentiering fra den normale Volvo-etiket XC. Det betyder egentlig det samme (X=cross), men hos Volvo skal XC bruges til mere kapable firehjulstrækkere og/eller til SUV-modeller med deres eget karrosseri.
Volvo har XC60, XC70 og XC90.
Forskelle fra V40
Ændringerne fra V40 til V40 Cross Country omfatter:
- Hjul i samme størrelse som Volvo V70 med op til 19 tommer fælge.
- Fronten har en mørk kofanger, lodretstående kørelys og en grill, hvis formgivning er inspireret af tavlen i en bikube.
- Formgivne, kontrastskabende karrosseripaneler.
- Integreret designpanel på kofangeren bagpå.
Op til 26 km pr. liter
Motorprogrammet omfatter T5 (femcylindret, 2,5 liters) med 254 hk og automatgear og firehjulstræk som standard samt T4, en 1,6 liters med 180 hk.
På dieselsiden er der den femcylindrede, 2,0 liters D4 med 177 hk, en 2,0 liters D3 med 150 hk og D2, der en 1.6 liters Peugeot-Citroën-konstruktion med 115 hk og en fornem brændstoføkonomi på 26,3 km pr. liter. CO2-tallet for denne version er 99 gram.
Slut med "Drive"
Denne D2 vil Volvo normalt give sin miljø-etiket Drive, som Volvo har skrevet DRIVe, men den type ”øko”-betegnelse har Volvo nu kasseret blot fire år efter, den blev indført.
Alle modeller har nu stop-start.
Mest til Europa og Kina
V40 Cross Country skal bygges på Volvos fabrik i Gent, Belgien, hvor produktionen begynder i løbet af november. Introduktionen i Danmark sker tidligt i 2013.
Volvo regner med at sælge 17.000 styks årligt - halvdelen til europæiske kunder, en tredjedel til kinesiske købere og resten til øvrige dele af verden.
.