Paris-klumme: danskernes nye biler

Paris-udstillingen er i år en fest for os danskere, der ofte må holde begge ben på jorden, når der skal vælges bil.

Nyt om biler

Af Søren W. Rasmussen,
bilteknisk redaktør

Krisen kradser. Det har vi hørt til hudløshed før, og det kan ikke være en nyhed. Og alligevel. For de biler, der netop nu står udstillet på efterårets store biludstilling i Paris er børn af krisen.

Bilfabrikkerne har tydeligvis brugt de senere år på at skære modelprogrammet til, og nu handler det om at vise biler, der også rent faktisk kan sælges, og som dermed kan køre kroner ind på de skrantende bilfabrikkers konti.

Og det er lige præcis de biler, der plejer at være størst efterspørgsel på i Danmark.

Det var derfor med særlig stor interesse, at jeg kunne inspicere årets mange bilnyheder. Ikke noget med biler, der enten har tusindvis af hestekræfter eller ligefrem kører på el. Nu handler det om realisme. Nu skal der sælges biler!

Det, der gør det ekstra godt for os danskere er, at når bilfabrikkerne sætter alle sine kræfter ind på en ny model, så er det dæleme også noget der kan ses.

Tag f.eks. Ford Mondeo, Mazda 6 eller de nye tredørs økonomibiler fra Hyundai og Kia. Også den nye Renault Clio har fået et ordentligt spark til designet. Det kan man til gengæld ikke beskylde den nye VW Golf for.

En anden sjov ting ved biludstillingens afspejling af krisen, ses i de mange nye mindre biler, der nu kan personaliseres præcis, som du vil have det. Den nye, lille Opel Adam er en af den slags biler, men vi ser det også hos Fiat 500L.

Nu kan bilfabrikkerne åbenbart håndtere at lave gule biler med sort tag eller omvendt – det hele udsmykket med dit eget valg af klistermærker. Så selv om det ikke ligefrem er usædvanlig dyrt, kan det alligevel godt være usædvanlig sjovt.

Glæd jer til de mange nye biler kommer til Danmark eller smut selv til Paris og se efter. I bliver ikke skuffede!