Af Torben Arent
nyhedsredaktør
Elbilerne er pist borte. Længe skal man lede på årets store efterårsudstilling i Paris for at finde blot en enkelt ny, produktionsklar elbil – danske politikeres favorit, når det gælder alternativ drivkraft til biler.
Det står i skærende kontrast til samme udstilling for to år siden eller den store tyske Frankfurt-udstilling for blot et år siden. Da hed det elbiler, elbiler.
I Paris kan man finde en elektrisk Ford Focus, der er produktionsklar. Den skal nok komme, men Ford har for længst udtalt, at man ikke tror på elbiler.
Så er der Toyota iQ EV. Den er også produktionsklar, men ca. samtidig med at bilen blev rullet ind på udstillingen, erklærede Toyota, at man har fortrudt. ”Vi har misfortolket markedet”. Verdens største bilproducent udskyder lanceringen i mindst fem år. Måske 15.
Man kan også finde en eldreven konceptudgave af den nye Mercedes-Benz B-klasse og en produktionsklar elversion af supersportsvognen SLS AMG.
Det var vist det. Elbilmærket Tesla er således ikke til stede og Renault Zoe er ingen nyhed længere, selv om den først lanceres næste år.
Hybridbilerne er der nogle stykker af, men det helt bemærkelsesværdige teknologiskifte er, at nu hedder miljøteknologien nr. ét opladningshybrider - altså elbiler med benzinhjælpemotor. Eller modsat.
Volkswagen erklærer på udstillingen direkte, at det er den fremtidsteknologi, man nu satser på. Opladningshybrider kommer snart i VW, Audi og sågar Porsche. Og sikkert også Seat og måske Skoda.
Mitsubishi viser også en færdig opladningshybrid, BMWs spændende forløber for en ny 1-serie har samme teknologi, og Toyota er allerede begyndt at sælge Prius Plug-In.
Og så er en anden type elbil tilbage på scenen efter nogle års fravær: brintdrevne brændselscellebiler. Hyundai udstiller en helt færdig ix35, som Københavns Kommune bliver den allerførste kunde til. Og elbil-pioneren Nissan fremviser en brintdreven konceptbil.
Og så skal man ikke overse, at mange af de udstillede benzin- og dieselbiler nu er under 100 gram CO2 – det gør elbiler ikke meget bedre med dagens europæiske elproduktion.
Den batteridrevne elbil er ikke død. VW lover stadig at lancere en elektrisk Up næste år og en Golf om halvandet. Og BMW begynder i 2013 salget af den dyre kulfiberbil i3.
Men elbilen er rykket ned i anden eller tredje geled, når man spørger bilindustrien, hvad den tror på.