Det er kun fem år siden, at den karismatiske israeler Shai Agassi grundlagde Better Place, der for alvor skulle få elbilerne ud i trafikken.
Better Place er siden vokset og har opbygget omfattende infrastruktur i Danmark og Israel.
Meget få kunder
Men kunderne er blevet væk. Der er formentlig ikke solgt 1.000 Fluence indtil nu i alle lande, og firmaet har brugt flere hundrede millioner dollar. Og nu er Shai Agassi væk som topchef. Om der er en sammenhæng er uvist.Ifølge israelske medier har aktionærerne fyret firmaets grundlægger, men det er ikke bekræftet. Der er ingen officiel forklaring. Kun siger Better Place, at det er et naturligt tidspunkt.
I stedet for Shai Agassi er Better Places direktør i Australien udnævnt til ny topchef.
Kun i Danmark og Israel
Better Place er i dag kun i rigtig drift i Danmark og Israel. Desuden er et taxiforsøgsprojekt netop indledt i Holland, og firmaet er ved at bygge op i dele af Australien.
Shai Agassi forbliver i bestyrelsen, lød den oprindelige melding, men kun godt en uge senere havde han også forladt den.
De enorme ambitioner er indtil videre ikke kommet i nærheden af realiteter.
Købte 100.000 elbiler
Shai Agassi slog på Frankfurt-udstillingen for tre år siden ud med armene og sagde, at han havde købt 100.000 eldrevne Renault Fluence Z.E., som over de næste få år skulle sælges i Danmark og Israel.
Han sagde også, at han have købt 100.000 opladere, som skulle installeres i Israel og Danmark i 2010 og 2011.
Efterfølger får travlt
Han proklamerede endvidere, at der i Danmark ville være 500.000 elbiler i 2020, og at 50 procent af alle nysolgte biler det år ville være elbiler med udskifteligt batteri.
Om det lykkes, kan man ikke udelukke her i 2012, men Shai Agassis efterfølger får i hvert fald rigtig travlt.