Bilisterne på Helsingørmotorvejen kan nu ånde lettet op, idet Vejdirektoratet endegyldigt har afvist Københavns Kommunes ansøgning om et signalreguleret kryds, der skulle forbinde den nye Nordhavnsvej med Helsingørmotorvejen.
Begrundelsen er, at lyskrydset var utilstrækkeligt i forhold til den forventede trafikmængde, når den stort anlagte Nordhavnsbydel står færdig. På sigt skal området huse op mod 40.000 beboere og et tilsvarende antal arbejdspladser.
Selvom kommunen har haft mulighed for at anke afgørelsen, har overborgmester Frank Jensen valgt ikke at gå videre med sagen. ”Vejdirektoratet har talt, og så må vi sikre, at vi får en rampeløsning, som staten ønsker”, udtaler Frank Jensen til Berlingske.dk.
Københavns kommune vil nu finde pengene til ramperne på budgettet, men det er endnu uvist om de hentes på Nordhavnsprojektet eller andre steder i kommunen.
Spild af borgernes penge
Et flertal af Københavns Borgerrepræsentation havde ellers valgt at anlægge et T-kryds i stedet for en fra- og tilkørselsrampe. Baggrunden for beslutningen var en ændret prognose for trafiktallene, og målet var en besparelse på ca. 80 mio. kr. i det 2 mia. kr. store projekt.
Vejdirektoratet har dog hele vejen igennem afvist Københavns kommunes trafikberegninger og ment, at kapaciteten i en T-kryds-løsning allerede om få år ville være utilstrækkelig.
Ifølge Vejdirektoratet ville kommunen være nødt til at foretage en bekostelig ombygning i størrelsesordenen 150 mio. kr. for at ændre T-krydset til en rampe. Trods besparelsen nu og her ville det koste københavnerne 60-70 mio. kr. ekstra på længere sigt.