I oktober slog Volvo det store brød op på biludstillingen i Paris, hvor mærket holdt udstillingspremiere på mærkets nye, vigtige XC90.
Det vil ikke ske igen, for Volvo dropper de to store europæiske efterårsudstillinger i Paris og Frankfurt.
Egne arrangementer
I stedet vil Volvo holde flere egne arrangementer, hvor man selv har styr på omgivelser, gæster og timing. Det skete således i august, hvor Volvo holdt den egentlige premiere på XC90 ved et presse- og VIP-arrangement i Stockholm.
”Volvo ser nødvendigheden af at eksponere pressen og kunderne for sit mærke, produkter og innovationer, men biludstillinger er ikke altid den bedste måde at gøre det på,” hedder det i Volvos analyse.
- Biludstillinger er en ret traditionel affære, hvor mærkerne på fastsatte tider kæmper om pressens opmærksomhed, siger Volvos direktør for marketing, salg og kundeservice, Alain Visser, der har en fortid hos Opel.
Genève, Detroit og Beijing/Shanghai
Beslutningen om at forlade de store bilshows i Paris, Frankfurt, Bologna, Los Angeles og Guangzhou er en del af en ny, global markedsføringsstrategi. Moskva droppede Volvo allerede i 2013.
I fremtiden vil Volvo derfor kun være til stede på en udstilling pr. år pr. verdensdel. Det vil sige, at man kan møde Volvo på Detroit-udstillingen i USA i januar, på Genève-udstillingen i marts og skiftevis i Beijing og Shanghai i april.
Ud over at fokusere på egne arrangementer vil Volvo øge sine reklamer og anden aktivitet på digitale kanaler.
Det er ikke helt nyt, at især mere eksklusive bilmærker viser deres nyheder først ved private eller i hvert fald meget eksklusive arrangementer. Det har bl.a. Mercedes-Benz, Rolls-Royce, Bentley og Cadillac benyttet sig af. Disse mærker har blot større budgetter end Volvo og kan derfor tillade sig at gøre begge dele.