Med den kommende elbil Tesla S bliver det muligt at køre fra den ene ende af Danmark til den anden uden at lade op eller skifte batteri, hvis man kører fornuftigt.
De europæiske specifikationer på den amerikanske elbil foreligger nu, og de viser en imponerende rækkevidde. Hvis man vælger Tesla S med det største af de tre batterier, er den officielle rækkevidde 500 km.
Det halve i værste fald
Motors generelle erfaring er, at det tal omtrent halveres under ugunstige forhold, f.eks. ved megen brug af varme eller køling. Men en erfaren elbilist vil formentlig komme tæt på de 500 km, hvis der køres pænt og med begrænset brug af varme/køling.De 500 km er markant mere end andre elbiler og også langt mere end den konservative vurdering, Motor lagde til grund i en tidligere omtale af Tesla S baseret på de amerikanske målemetoder.
Tre batteristørrelser
Den meget store rækkevidde kræver, at kunden vælger det helt store batteri på 85 kWh. Med det mellemstore batteri på 60 kWh bliver rækkevidden formentlig omkring 385 km. En version med ”kun” 40 kWh findes også i de amerikanske prislister, men går ikke i produktion foreløbig.
Skal man køre 500 km mellem hver opladning, skal man afholde sig fra et udforske bilens enorme kraftressourcer. Modellen kan accelerere fra 0 til 100 km/t. på 5,9 sekunder (en Performance-udgave klarer det på 4,6), og topfarten er 200 km i timen.
80-120 på tre sekunder
En mellemacceleration fra 80 til 120 km/t. er overstået på utrolige 3,1 sekund. Det samme er 110-140 km/t.
Når først batteriet er tømt, skal man tage sig en god lang pause. Med en dobbelt-hurtiglader tager det ca. fire en halv time at lade batteriet op. Med et 16 amperes husholdningsstik varer det ca. 24 timer.
Tesla S ventes lanceret i Danmark i begyndelsen af 2013.