90 tons lastbiler kan man i fremtiden møde på de øde, men offentlige veje i det allernordligste Sverige.

Begge lokaliteter ligger i Lapland – eller Nordland, som regionen administrativt hedder.
Fra Svappavaara køres jernmalm-koncentratet med specialtog til Narvik på den norske Atlanterhavskyst.
Tungere, men ikke længere

Malmlastbilerne får den ”normale” længde på 25,25 meter som for modulvogntog, der nu også må køre i Danmark. Disse ekstra lange lastbiler må som standard veje 60 ton både i Danmark og Sverige.
De tunge lastbiler adskiller sig ved at have en aksel ekstra, så forvognen har fire aksler. Derved bliver det afgørende akseltryk inden for de normale regler.
80 kæmpebiler fra Scania
Det er Scania, der har fået den ca. 1,3 mia. kr. store ordrer, og lasbilen bliver den ultimative topmodel, R730 med 730 hestes V8-motor.
Når minedriften er fuld udbygget i 2015 vil 400 chauffører betjene 80 af de store vogntog i døgndrift.
De kan flytte ca. fem mio. ton årligt og vil hvert år tilbagelægge ca. 400.000 km.