Startprisen ligger 35.000 kroner under billigste VW Golf og omkring 20.000 kroner under tilsvarende biler fra Opel og Ford. Kun Kia og Hyundai kan tilbyde biler i samme klasse til samme startpris.
Sammenlignet med den gamle Auris er den nye startpris ca. 18.000 kr. lavere.
Flot udstyret
Det er ikke kun prisen, der skal trække bilkøberne til den helt nye Auris. Også udstyrsniveauet ser ud til at blive ret flot.Man kommer dog til at tilkøbe en udstyrspakke til en beskeden merpris, hvis man ønsker elektronisk klimaanlæg i billigste udgave, mens allerede næste udstyrsniveau vil indeholde Toyota Touch-system med fuld integration af ejerens smartphone.
I første omgang er det udelukkende den traditionelle femdørs version, der udgør modelprogrammet, når Auris kommer til Danmark til januar. Men til sommer dukker den længe ventede stationcar også op, og så er der mulighed for, at Toyota kan tilbageerobre en del af den markedsandel, som mærket har tabt, siden de glade Corolla-dage sluttede for en del år siden.
Siden dengang har Toyota ikke haft en stationcar i dette segment.
Kommer også som hybrid
Motorprogrammet kommer til at omfatte den omtalte 1.3-liters benzinmotor med 95 hk samt en 1.6-liters benzinmotor med 132 hk. Derudover kommer der to dieseludgaver på hhv. 1.4 og 2.0 liter.
Allerede fra starten kommer den nye Auris også i en hybrid-udgave med en 1.8-liters motor. Endnu er specifikationerne ikke offentliggjort i detaljer, men med et CO2-udslip på under 89 gram pr. km ventes det, at prisen på hybridudgaven lander et sted mellem 250.000 og 300.000 kroner. Også det vil være en væsentlig prisreduktion i forhold til i dag.