Fart og uopmærksomhed koster liv

For høj hastighed og manglende opmærksomhed er de hyppigste årsager til dødsulykker på vejene. Det viser Vejdirektoratets analyse af samtlige trafikulykker, der kostede menneskeliv i 2011.

Godt hver fjerde dødsulykke er en eneulykke, og er dermed den hyppigste ulykkestype for dødsulykkerne.
Bilist

Sidste år døde et rekordlavt antal danskere i trafikken. Helt præcist 220 dræbte fordelt på 208 dødsulykker. Dem har Vejdirektoratet analyseret i den nye årsrapport „Dødsulykker 2011".

Flere end halvdelen af dødsulykkerne er opstået som følge af uopmærksomhed eller manglende orientering, og ved ca. 4 ud af 10 dødsulykker er det vurderet, at for høj hastighed har været medvirkende til ulykkerne. I en fjerdedel af dødsulykkerne vurderes det, at spirituskørsel har været en medvirkende faktor.

Hver fjerde af de dræbte i personbiler har kørt uden sele, og det er direktoratets vurdering, at manglende selebrug har medvirket til en forøgelse af personskaderne ved hver sjette dødsulykke.

Flest trafikdræbte er mænd

Blandt de dræbte er tre ud af fire mænd, og de fleste dør bag rattet. Når kvinder dør i en trafikulykke, er det i halvdelen af tilfældene som fodgænger eller cyklist.

Generelt er de dræbte i dødsulykkerne oftere cyklister, fodgængere, førere af knallert 30, mænd samt personer på 70 år eller derover.

Eneulykker sker hyppigst

Godt hver fjerde dødsulykke er en eneulykke, og er dermed den hyppigste ulykkestype for dødsulykkerne. En typisk eneulykke sker på landet med en personbil. Føreren kører ofte for hurtigt, og hver anden fører er spirituspåvirket. Ulykkerne bliver ofte alvorlige, fordi køretøjet rammer faste genstande uden for vejen f.eks. et træ.

Dødsulykkerne sker markant oftere i landzone, på veje med høje hastighedsgrænser på 80 km/t. eller
derover, mellem kl. 21:00 og kl. 3:00, i mørke og i glat og vådt føre, ved eneulykker, ved frontalkollisioner og i kurver.

Dødsulykkerne sker derimod markant sjældnere i byzone, på kommuneveje, i eftermiddagsmyldretiden, i dagslys, i tørt føre, i kryds og på veje med lave hastighedsgrænser på 50 km/t. og derunder.

Vigtig viden om ulykker

Den første årsrapport med en dyberegående undersøgelse af alle dødsulykker udkom sidste år, og det er planen, at der også skal udkomme en lignende rapport over ulykkerne i 2012 til næste år.

Derefter er der foreløbigt ikke afsat penge til en årlig, dybdegående dødsulykkesstatistik, og det ærgrer FDM.

– Hvis vi skal have dødstallet i trafikken yderligere ned og forhåbentligt slå rekorden for lavest antal døde i trafikken i mange år fremover, er det vigtigt at vide, hvorfor ulykkerne sker. Den viden får vi med de dybdegående undersøgelser, som bidrager til, at myndighederne kan tage de bedst mulige trafiksikkerhedstiltag, siger Torben Lund Kudsk, afdelingschef i FDMs Økonomiske Politiske Sekretariat.

FDM arbejder for større trafiksikkerhed ved bl.a. at være medlem Færdselssikkerhedskommissionen og Rådet for Sikker Trafik.