Nu tester robotter dækkene

Det ser sort ud for testkørerne hos Continental, efter at verdens største indendørs testanlæg for nye dæk er åbnet i Hannover. Nu foregår alle dæktest fuldautomatisk i samarbejde mellem fire-fem robotter, og de gamle testkørere skal blot se på.

En lang bane med udskiftelig asfalt gør det muligt at teste dæk på forskellige underlag på ellers helt sammenlignelige vilkår
Nyt om biler

Bilen accelereres af en slæde under vejbanen og slippes løs, når hastigheden er nået. Herefter sørger en robot for at bilens bremsesystem aktiveres med maksimal kraft. Det giver helt ens resultater hver gang.
Bilen accelereres af en slæde under vejbanen og slippes løs, når hastigheden er nået. Herefter sørger en robot for at bilens bremsesystem aktiveres med maksimal kraft. Det giver helt ens resultater hver gang.
Et stort ønske er gået i opfyldelse blandt ingeniørerne hos Continental, som er en af verdens største dækproducenter.

Drømmen har altid været, at man kunne lave en dæktest, hvor resultatet kunne genskabes på helt samme niveau dag efter dag. Men man har altid måttet leve med, at testresultatet var underkastet usikkerheder fra både variationer i dagens vejr og årstiderne samt testkørernes rutine og opmærksomhed.

Med indvielsen af verdens første fuldautomatiske indendørs testbane, hvor man kan styre temperatur, luftfugtighed, hastighed, vejbanens friktion og nedbremsningens nøjagtighed, er disse usikkerheder helt elimineret, hvilket har gjort det muligt at gennemføre dæktest, hvor resultatet er helt ens hver gang.

Dækmærkningen blev dråben

Den nye energimærkning for dæk indeholder oplysninger om dækkenes rullemodstand, støj og bremseegenskaber på våd vej. Sidste oplysning er vigtig, da der er himmelvid forskel på et A-mærket dæk og et af dårligste karakter.
Den nye energimærkning for dæk indeholder oplysninger om dækkenes rullemodstand, støj og bremseegenskaber på våd vej. Sidste oplysning er vigtig, da der er himmelvid forskel på et A-mærket dæk og et af dårligste karakter.
Selv om en sådan bane har stået på ønskesedlen i mange år, var det den nye mærkningsordning for dæk, der for alvor satte gang i byggeriet. De nye mærkningskrav af dækkenes egenskaber på våd vej kræver nemlig, at hver dækproducent skal gennemføre mange hundrede test om året for at kunne dokumentere dækkenes egenskaber.

Og for at sikre en præcis måling af hvert dæk, valgte man at bygge et anlæg, der kan benyttes på samme måde året rundt.

Asfalten kan udskiftes

Testanlægget er opbygget med en lang, lige vejbane, hvor bilen skubbes op i den ønskede fart af en slæde, der kører under vejen. Når bilen har nået den ønskede fart, ruller den ind på en bremsestrækning, hvorefter en robot træder bremsepedalen i bund, så ABS-bremsesystemet aktiveres. Det giver helt ensartede bremselængder hver gang.

Continental har bygget verdens første indendørs testanlæg til afprøvning af dæk. En lang bane med udskiftelig asfalt gør det muligt at teste dæk på forskellige underlag på ellers helt sammenlignelige vilkår. Nederst i højre hjørne ses den tørre asfaltbane, der kan køres i stilling, når dækkenes egenskaber på våd vej er gennemført.
Continental har bygget verdens første indendørs testanlæg til afprøvning af dæk. En lang bane med udskiftelig asfalt gør det muligt at teste dæk på forskellige underlag på ellers helt sammenlignelige vilkår. Nederst i højre hjørne ses den tørre asfaltbane, der kan køres i stilling, når dækkenes egenskaber på våd vej er gennemført.
Selve bremsestrækningen er 80 meter lang, og den kan udskiftes, så den enten er med tør asfalt af høj friktion, tør asfalt af lav friktion eller våd asfalt. Dermed kan dækkets egenskaber kortlægges helt præcist.

På en testbane ved siden af kan man teste særligt vinterdæks egenskaber på is, men da det foregår ved hastigheder på bare 25 km/t., kan den del af testen stadig gennemføres med en levende testfører bag rattet.

Snyd med dækmærkningen

Under indkøringen af det nye testanlæg har Continental testet alle sine dæk efter den nye standard, så de kan få et korrekt mærke i form af bogstaverne A til G. Fabrikken har også testet konkurrenternes dæk for at afprøve både gode og dårlige dæk.

Denne øvelse viste, at flere asiatiske dækproducenter åbenbart har taget meget let på opgaven med at mærke dækkene korrekt. I hvert fald viste det sig, at dæk mærket med f.eks. B på våd vej i praksis var at finde i den dårligste klasse.

Motor fik lejlighed til at prøvekøre to ens biler på våd vej med gode og dårlige dæk. Forskellen viste sig at være enorm ved kørsel gennem kurver, der svarer til dem man møder på en dansk landevej.
Motor fik lejlighed til at prøvekøre to ens biler på våd vej med gode og dårlige dæk. Forskellen viste sig at være enorm ved kørsel gennem kurver, der svarer til dem man møder på en dansk landevej.
På den baggrund vil Continental nu søge at overbevise myndighederne i EU om, at der skal strammes op og håber på den baggrund, at der kan åbnes lignende anlæg andre steder i verden, så man kan få helt ensartede målinger af alle dæks egenskaber på både tør og våd vej.

Stor forskel på dæk

I forbindelse med præsentationen af det nye testcenter fik Motor lejlighed til at prøvekøre ensartede biler med dæk af forskellig kvalitet på Continentals eget testanlæg, Contidrome.

En baghjulstrukken BMW1-serie med A-mærkede dæk blev sammenlignet med en tilsvarende bil med G-dæk. Det var virkelig en skræmmende oplevelse. På våd vej var hastighedsforskellen langt over 20 km/t., før vejgrebet blev mistet i kurver af en art, man kan finde på en hvilken som helst dansk sognevej.

Ved bremsetest fra 80 km/t. på våd vej viste det sig, at der, hvor bilen med A-mærkede dæk standsede, fortsatte bilen med G-mærkede dæk med en hastighed på 35 km/t.
Ved bremsetest fra 80 km/t. på våd vej viste det sig, at der, hvor bilen med A-mærkede dæk standsede, fortsatte bilen med G-mærkede dæk med en hastighed på 35 km/t.
Ved bremsetest fra 80 km/t. på våd vej viste det sig, at der, hvor bilen med A-mærkede dæk standsede, fortsatte bilen med G-mærkede dæk med en hastighed på 35 km/t.

Tankevækkende, og værd at huske på, næste gang man skal købe nye dæk.