
Drømmen har altid været, at man kunne lave en dæktest, hvor resultatet kunne genskabes på helt samme niveau dag efter dag. Men man har altid måttet leve med, at testresultatet var underkastet usikkerheder fra både variationer i dagens vejr og årstiderne samt testkørernes rutine og opmærksomhed.
Med indvielsen af verdens første fuldautomatiske indendørs testbane, hvor man kan styre temperatur, luftfugtighed, hastighed, vejbanens friktion og nedbremsningens nøjagtighed, er disse usikkerheder helt elimineret, hvilket har gjort det muligt at gennemføre dæktest, hvor resultatet er helt ens hver gang.
Dækmærkningen blev dråben

Og for at sikre en præcis måling af hvert dæk, valgte man at bygge et anlæg, der kan benyttes på samme måde året rundt.
Asfalten kan udskiftes
Testanlægget er opbygget med en lang, lige vejbane, hvor bilen skubbes op i den ønskede fart af en slæde, der kører under vejen. Når bilen har nået den ønskede fart, ruller den ind på en bremsestrækning, hvorefter en robot træder bremsepedalen i bund, så ABS-bremsesystemet aktiveres. Det giver helt ensartede bremselængder hver gang.

På en testbane ved siden af kan man teste særligt vinterdæks egenskaber på is, men da det foregår ved hastigheder på bare 25 km/t., kan den del af testen stadig gennemføres med en levende testfører bag rattet.
Snyd med dækmærkningen
Under indkøringen af det nye testanlæg har Continental testet alle sine dæk efter den nye standard, så de kan få et korrekt mærke i form af bogstaverne A til G. Fabrikken har også testet konkurrenternes dæk for at afprøve både gode og dårlige dæk.
Denne øvelse viste, at flere asiatiske dækproducenter åbenbart har taget meget let på opgaven med at mærke dækkene korrekt. I hvert fald viste det sig, at dæk mærket med f.eks. B på våd vej i praksis var at finde i den dårligste klasse.

Stor forskel på dæk
I forbindelse med præsentationen af det nye testcenter fik Motor lejlighed til at prøvekøre ensartede biler med dæk af forskellig kvalitet på Continentals eget testanlæg, Contidrome.
En baghjulstrukken BMW1-serie med A-mærkede dæk blev sammenlignet med en tilsvarende bil med G-dæk. Det var virkelig en skræmmende oplevelse. På våd vej var hastighedsforskellen langt over 20 km/t., før vejgrebet blev mistet i kurver af en art, man kan finde på en hvilken som helst dansk sognevej.

Tankevækkende, og værd at huske på, næste gang man skal købe nye dæk.