Uopmærksomhed skyld i vigepligtulykker

Næsten alle vigepligtsulykker kunne have været undgået, hvis de implicerede havde været opmærksomme, viser rapport.

Mange ulykker ved vigepligt sker, fordi bilisterne er distraheret. Det koster hvert år mange liv.
Bilist

I 2010 og 2011 skete der 44 dødsulykker på de danske veje, hvor en af parterne havde vigepligt under ulykken. Det vil sige, at de har haft fuldt stop, ubetinget vigepligt ved vigelinje f.eks. hajtænder, øvrig ubetinget vigepligt, stoptavle eller højre vigepligt.

Det svarer til godt hver tiende dødsulykke, viser en ny analyse fra Vejdirektoratet på baggrund af oplysninger om alle dødsulykker i 2010 og 2011.

I rapporten bliver det vurderet, at 36 ud af de 44 vigepligtsulykker sandsynligvis kunne være undgået, hvis alle trafikanter havde været opmærksomme nok og havde orienteret sig tilstrækkeligt.

En tredjedel af alle dødsulykker med utilstrækkelig eller manglende orientering som ulykkesfaktor er vigepligtsulykker.

Vejforhold og afmærkning

Analyserne af førernes adfærd tyder på, at den utilstrækkelige orientering oftest er et problem hos den part, der har haft vigepligt ved ulykken.

Gennemgangen af ulykkerne viser også, at der kan være flere grunde til, at vigepligten ikke er blevet overholdt. Det kan bl.a. skyldes vejforhold og afmærkning, og der er flere ulykker med utydeligt vejforløb og misforståelse af afmærkning end blandt øvrige dødsulykker.

For halvdelen af vigepligtulykkerne er hastighed desuden en faktor både i forhold til ulykkernes opståen og i forhold til skadernes omfang. Det er især parterne uden vigepligt, der har kørt for hurtigt under ulykken.