En sportsvogns-klassiker som Mazda MX-5 skal holde i omkring et årti pr. model, så der er plads til små ansigtsløftninger hen ad vejen.
Den nuværende MX-5 stammer fra 2006 og fik senest en opdatering i 2009, og nu sker der atter en lille opdatering.
Markant er, at roadsteren får et nyt, aktivt system til at beskytte bløde trafikanter, hvis bilen skulle ramme én.
Motorhjelm springer op
Motorhjelmen kan nu springe et stykke op, hvis en fodgænger rammes. Derved bliver der større afstand mellem den relativt bløde, eftergivende motorhjelm og de bastante motordele nedenunder.
Mazda har været nødt til at foretage forbedringen for at opfylde skærpede krav til fodgængerbeskyttelse.
Ændret front
Samtidig har fronten fået nyt udseende, Mazda mener det er blevet mere aggressivt, hvilket åbenbart er noget positivt. I hvert fald er grill’en gjort dybere, og den nye kofanger skulle give et bredere og mere selvsikkert udstråling.
For de kommende ejere er det måske mest interessant, at der også er strammet lidt op på de ellers meget direkte og kontante køreegenskaber. Både bremseføling og accelerationsreaktionen er blevet mere responsiv, siger Mazda.
Kommer til foråret
Motorerne er stadig enten en 126 hestes 1.8-liters eller 160 hestes 2.0-liters.
Den faceliftede MX-5 er i Danmark, når det begynder at blive varmt i vejret.