FDM mener: kampen om registreringsafgiften i gang

Registreringsafgiften kom op og vende i forrige uge, da man i nyhederne kunne høre, at regeringen inden for få dage ville offentliggøre en plan for omlægning af afgiften. For FDM en spændende nyhed, som desværre viste sig ikke at holde vand.

FDM Mener

I regeringsgrundlaget fra efteråret 2011 står der, at regeringen i indeværende regeringsperiode vil foretage en provenuneutral omlægning af registreringsafgiften. Formålet er at få forbrugeren til at vælge mere energieffektive biler.

Det betyder, at regeringen har planer om, at gøre biler som kører længere på literen billigere, mens såkaldte benzinslugere skal være dyrere.

Regeringen har endnu ikke fremlagt et forslag og timingen af et muligt forslag er meget usikker. Det kan komme om få måneder eller om flere år, vi ved det ikke. Hvad der til gengæld kan forventes er, at et forslag vil komme som lyn fra en klar himmel, blandt andet fordi al snak om omlægninger sætter bilhandlen i stå - hvad hverken gavner branchen eller forbrugerne.

Afgifterne må ikke stige

De danske bilister er Europas højst beskattede, hvad FDM tidligere har dokumenteret. Alligevel hører vi påstanden om, at statskassen de seneste år har mistet penge på grund af den tidligere omlægning, som gjorde de mindste biler, som også kører længst på literen, billigere.

Men her må FDM melde hus forbi. Nok har indtægterne været nedadgående i forhold til rekordårene mellem 2004-2008, hvor danskerne ikke kun investerede i nye biler. Men ser man over en periode fra årtusindskiftet og frem, ligger afgifterne nogenlunde stabilt som nogle af de højeste i verden.
FDM opfordrer derfor de, som efterlyser højere bilafgifter, til at slå koldt vandt i blodet.

Højere afgifter på bilerne risikerer nemlig at få en modsat miljøeffekt. Hvis danskerne ikke kan købe en ny miljørigtig og sikker bil, der matcher deres behov, vælger de en brugt model, som kører færre kilometer på literen.

Sikkerhedsniveau skal afspejle prisen

FDM efterlyser desuden, at registreringsafgiften også afspejler bilens sikkerhedsegenskaber.

Som det er nu, bliver en lang række moderne sikkerhedsudstyr pålagt fuld registreringsafgift på op mod 180 procent af værdien, hvorfor mange fravælger udstyr, der gør bilerne endnu mere sikker, både for passagerer og andre trafikanter. Og vælger forbrugeren på grund af de høje priser at købe en brugt bil, er sikkerhedsstandarterne også tilsvarende lavere.

FDM opfordrer til, at en omlægning af afgifter skynder forbrugerne til at træffe valg i forbindelse med bilkøb, som gavner både sikkerhed og miljø.