Stærk dansk indsats i økorace

2013-udgaven af Shell Eco-Marathon får deltagelse af hele fire hold danske ingeniørstuderende, der har en verdensrekord at forsvare. Løbet går ud på at køre længst muligt i hjemmebyggede biler.

I Shell Eco-Marathon kan holdene enten køre i en "rigtig" bil som denne DTU-vinderbil eller i en ekstrem prototype.
Bilist

Teknisk snilde, samarbejdsevner og køreteknik er i fokus, når det årlige ecorace Shell Eco-Marathon afvikles med tekniske studerende fra hele Europa i deres hjemmebyggede eksperimentalbiler.

Danmark har længe været pænt repræsenteret med to universiteter, men når næste runde går i gang 15. maj i Rotterdam, vil der være hele fire hold ingeniørstuderende fra tre universiteter.

Aarhus Universitet debuterer

Ud over et hold fra Danmarks Tekniske Højskole og Aalborg Universitet stiller også Aarhus Universitet Herning op denne gang, og Aalborg Universitet formår at mønstre to hold til dysten om at køre ufatteligt langt på en liter benzin.

I 2013 genopstiller DTU Road Runners med ætanol-bilen, der i 2012 satte verdensrekord med omregnet 611 km/l. Holdet fra Lyngby genbruger det ydre design, men planlægger en gennemgribende nytænkning af de indre dele.

2.900 km pr. liter

Aalborg Universitet har tilmeldt to biler, den ene i form af en forbedret udgave af den prototype-brintbil, som klarede næsten 2.900 km/l og en fjerdeplads i 2012. Den anden bliver også en brintbil, men i i klassen for små bybiler.

Det nye hold fra Aarhus Universitet Herning stiller op i klassen for el- ogsolcelle-biler. Aarhus-holdet bygger sin bil i kulfiber.

Shell Eco-Marathon samler hvert år tusinder af studerende fra tekniske skoler og universiteter i Europa. I 2012 deltog 227 hold fra 24 lande med deres egenudviklede benzin-, diesel-, brint-, el-, solcelle-, gas- og ætanolbiler.