Ambitiøst afgiftsudspil

Tænketanken Kraka har sammen med 3F Transportgruppen i dag offentliggjort et ambitiøst forslag om fremtidens bilafgifter og infrastruktur. FDM finder forslaget interessant.

Tænketanken Kraka har sammen med 3F Transportgruppen offentliggjort et ambitiøst forslag om fremtidens bilafgifter
Trafik

Det centrale i ”Et trafikpolitisk pejlemærke”, som forslaget kaldes, er en omlægning af bilafgifterne hen imod et GPS-baseret roadpricingsystem. Tanken er, at bilers negative påvirkning på miljø og trængsel beskattes direkte, mens køb af bil omvendt gøres billigere. Dermed kan det sikres, at det samlede afgiftstryk ikke stiger, mens skadevirkningerne for samfundet samlet set falder.

Som noget nyt kobler Kraka også indtægterne fra bilafgifterne direkte sammen med investeringer i infrastruktur. Derfor foreslår Kraka en investeringsplan, hvor de samfundsøkonomisk mest rentable infrastrukturprojekter gennemføres først. Det er beklageligvis ikke noget, der eksisterer i dag.

- Det er oplagt at koble de to store udfordringer, som bilisterne og samfundet står overfor, nemlig registreringsafgiften og den stigende trængsel på vejene. Derfor synes vi, at forslaget er interessant, siger FDMs adm. direktør Thomas Møller Thomsen.

Rapportens forslag er kortlagt, så alle forslagene kan besluttes og analyseres i perioden 2013-2015 og implementeres mellem 2018-2020. FDM vil derfor opfordre Folketingets politikere til at tage notits af rapporten og dens forslag, og se den i sammenhæng med Trængselskommissionens arbejde.