For første gang vover danske myndigheder og organisationer at komme med en nærmest officiel forklaring på, hvorfor ulykkestallene i vejtrafikken bliver ved med at rasle ned – uden dog at sætte procenter på, hvilke faktorer der bidrager med hvor meget.
Ikke siden man begyndte at registrere trafikulykker i 1930, har antallet været så lavt som nu. Ca. 180 dræbte og omkring 3.650 tilskadekomne ender det på i 2012, vurderer Vejdirektoratet. Begge dele er historisk rekord.
Vi har ændret adfærd
Trafikanternes ændrede adfærd har en stor del af æren for den positive udvikling, lyder det samstemmende fra Rigspolitiet, Vejdirektoratet, Trafikstyrelsen og Rådet for Sikker Trafik.
Der er sket færre ulykker over hele linjen blandt alle trafikanttyper og i alle aldersgrupper.
Der er flere forklaringer på, at det går i den rigtige retning, hedder det i en fælles vurdering, men den afgørende er, at trafikanterne har fået en mere sikker adfærd: Hastighederne på vejene er faldet, færre kører spirituspåvirkede, flere er opmærksomme i trafikken, brugen af sikkerhedssele er steget, og det samme gælder brugen af cykelhjelme.
Mere politikontrol
Desuden har en større respekt for bøderne og politiets kontroller også bidraget til større trafiksikkerhed.
- Vi har aldrig haft så meget kontrol som i 2012. Vi har skrevet flere sager, og de højere bøder har også haft en positiv effekt, siger Allan Nyring, politiinspektør hos Nationalt Beredskabscenter.
Men politimanden kommer også med en lille trussel:
- Vi har stadig en lille gruppe trafikanter, som tilsyneladende ikke ønsker at ændre adfærd. Dem vil vi fortsat komme efter med en målrettet indsats i 2013.
Mere sikre veje
En anden faktor er, at vejene efterhånden er bygget eller ombygget, så det afbøder mange af de fejl, som trafikanterne begår, lyder det fra Vejdirektoratet.
- Mange faktorer har haft betydning for udviklingen. En målrettet indsats med vejtekniske virkemidler har haft sin betydning. Et godt eksempel er brugen af rumleriller i midten af vejen for at mindske mødeulykker, der er nogle af de alvorligste ulykker, vi har, siger vejdirektør Per Jacobsen.
Desuden viser Vejdirektoratets hastighedsbarometer, at vi kører langsommere. Højere benzinpriser og øget fokus på grøn transport er formentlig en årsag.
Sikre biler betyder meget
I Trafikstyrelsen vurderer man, at bilernes sikkerhed spiller en betydelig rolle for den høje sikkerhed. Flere udskifter deres gamle biler med nye og mere sikre, og det er med til at forebygge ulykker og begrænse skaderne. Kontorchef Leif Lorenzen mener, at stigningen i trafiksikkerheden også skyldes den elektroniske revolution i bilerne.
- En stor del af den danske bilpark er udstyret med stabilitetssystemet ESC, som giver en stor sikkerhedsgevinst. Er en bil udstyret med ESC, viser nye danske tal, at systemet halverer risikoen for eneuheld, konkluderer han.
Vi hører efter
Også den fjerde part i analysen, Rådet for Sikker Trafik, mener, at der er et bidrag at finde inden sit område:
- Trafikanterne har taget kampagnebudskaberne til sig. Vi er blevet bedre til at stoppe andre, så de ikke kører spritkørsel. Desuden er vi blevet mere opmærksomme på ikke at lade os distrahere under kørslen. Målinger viser desuden, at flere bruger sele og hjelm foruden at farten er sat ned, siger direktør Anders Rosbo fra Rådet for Sikker Trafik.