Toyota har i USA indgået et af de dyreste forlig i bilhistorien om produktfejl. Mindst 1,1 mia. og måske 1,4 mia. dollar vil forliget koste bilgiganten. Det svarer til 6,2-7,9 mia. kr.
En af forbrugeradvokaterne anslår, at 3,25 mio. Toyota-biler i USA har ret til at få installeret et nyt sikkerhedssystem, der kan forhindre bilerne i at løbe løbsk.
Dermed kan Toyota stort set lukke et dystert kapitel i sin nyere historie. I 2009 og 2010 var der en mængde rapporter om Toyota-ejere, der sagde, at deres bil accelererede af sig selv og at de ikke kunne bremse bilen.
I sagen indgår adskillige dødsulykker, hvor fejl ved Toyotaer påstås at være årsagen.
Erklærer sig ikke-skyldig
Selv om Toyota nu har indgået det kostbare forlig, mener bilproducenten stadig ikke, at der har været fejl på bilernes elektroniske speeder- og motorstyring og henviser til, at hverken de amerikanske trafiksikkerhedsmyndigheder eller NASA-ekspert har kunnet finde nogle fejl.
- Det var en svær beslutning, særligt da pålidelige undersøgelser har bekræftet, at det elektroniske system er pålideligt. Men det er alligevel bedst for vort firma, vore ansatte, vores forhandlere og – ikke mindst – vore kunder at lægge denne juridiske sag bag os, siger Toyotas amerikanske topjurist, Christopher Reynolds.
Toyota mener, at de løbske biler i stedet må henføres til førerfejl eller måtter, der er kommet i vejen.
I omtrent samme periode var der også problemer med mekanisk fejl på speeder-hængslet, som også berørte biler i Europa, heraf ca. 30.000 i Danmark.
Penge til ekstra garanti
Pengene går bl.a. til en udvidet garanti på tre-ti år på de dele af bilen, der kan have relation til de problemer, hvor Toyota-biler angiveligt er begyndt at accelerere af sig selv og har været svære at bremse.
Op mod 16 mio. biler er omfattet af den forlængede garanti.
Kompensation fordi bilen faldt i værdi
Desuden bruges 1,4 mia. kr. til en fond, hvor tidligere Toyota-ejere kan få kompensation, fordi de måtte sælge deres Toyota til en lavere pris end ellers på grund af Toyotas reducerede omdømme i perioden.
Andre 1,4 mia. kr. går til Toyota-ejere, som ikke er berettiget til at få den særlige sikkerhedsfunktion installeret.
170 mio. kr. skal bruges på føreruddannelse og forskning i avancerede sikkerhedssystemer.
Af den store sum går 1,3 mia. kr. til forbrugeradvokaterne.
Måske 17 mia. kr. i alt
Tidligere har Toyota fået en bøde på 340 mio. kr. af amerikanske myndigheder for ikke at informere myndighederne tids nok om problemerne.
Der henstår også adskillige retssager om bl.a. dødsulykker. Den første kommer for retten i Californien til februar.
Samlet set har ”sagen” kostet Toyota langt mere end de otte mia. kr. Avisen The Wall Street Journal anslår, at det samlede tab inkl. mistet salg, udgifter til ekstraordinære serviceaktioner mm. løber op i ca. 17 mia. kr.