Kommunernes vejbudgetter igen på smalkost

Sidste år var kommunernes vejbudgetter historisk høje på grund af regeringens kickstart, som tillod landets kommuner at bruge ekstra penge på en række anlægsområder. Næste år er budgetterne sat tilbage på samme lave niveau som tidligere år.

Når der bliver sparet på vejene, er det ikke kun hullerne, som bliver større. Også vejenes udstyr forringes.
FDM Mener

FDM har i samarbejde med Dansk Vejforening foretaget en omfattende rundspørge om kommunernes vejbudgetter for 2013. Resultaterne af rundspørgen viser, at kommunerne igen sætter investeringer i vejene på smalkost, efter et år med øget aktiviteter i forlængelse af regeringens kickstart til økonomien. Budgetterne for vedligeholdelse stiger til gengæld en smule i forhold til de tidligere år.

Prognosen viser imidlertid, at på trods af en svag stigning i vedligeholdelsesbudgetterne, får de kommunale veje heller ikke til næste år tilført de tiltrængte ekstra penge, til at rette op på mange års kommunale besparelser på vejene. Besparelser, som har resulteret i et enormt vedligeholdelsesefterslæb.

Stor forskel på kommunerne
Det er velkendt, at vedligeholdelsesefterslæbet på kommunevejene efterhånden beløber sig til op mod 20 mia. kr., svarende til godt halvdelen af de samlede årlige skatter og afgifter som hentes ind hos bilejerne. FDM har på baggrund af efterslæbets størrelse flere gange advaret kommunerne om, at det bliver dyrt at lade stå til. Når kommunerne år efter år økonomisk nedprioriterer vejene, skubber de problemerne foran sig, som på samme tid vokser sig større og større.

Dansk Vejforening har tidligere vurderet, at det koster 2-3 gange mere at reparere vejene i stedet for at afsætte tilstrækkelige midler på kommunebudgettet til løbende vedligeholdelse af slidlaget. Og selvom riget fattes penge, er det alligevel meningsløst at fortsætte den hidtidige politik med at nedprioritere vejene og dermed spare sig fattig på længere sigt.

Farlige veje
Imens en række af vores nabolande både nationalt og regionalt har fokus på vejenes sikkerhedstilstand, synes danske kommuner at lukke øjnene for, at vejenes tilstand også har betydning for trafiksikkerheden.

Når der bliver sparet på vejene, er det ikke kun hullerne, som bliver større. Det er også vejenes udstyr, som forringes, hvor afmærkninger, autoværn og skilte nedslides. En analyse fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker har vist, at i én ud af tre ulykker, er selve vejen medvirkende årsag til ulykkens omfang. Når landets bilister lægger 40 mia. kr. i statskassen om året, mener FDM, det er rimeligt, at vejene også er tidsvarende og sikre at færdes på.

Tocifret milliardbeløb i vedligeholdelsesefterslæb
Selvom rundspørgen viser, at der er stor forskel på kommunernes budgetter på vejområdet, så er det overordnede billede igen i år altså, at vejene betaler prisen, når der politisk skal prioriteres ude i landets kommuner.