De elektroniske skilte langs hovedstadens motorveje breder sig. Før jul blev en række nye tavler på den inderste del af Helsingørmotorvejen, der ofte kaldes Lyngbyvejen, taget i almindelig drift.
Det er strækningen fra motorvejskryds Kgs. Lyngby til afslutningen ved Hans Knudsens Plads, der nu er forsynet med store tavleportaler hen over vejen. De elektroniske skilte findes kun i sydgående retning, dvs. ind mod København.
Variabel fartgrænse
Som på andre motorveje kan hastighedsgrænsen dermed reguleres efter forholdene, dog maks. 90 km i timen. Den nye mulighed er fra begyndelsen halv-permanent taget i brug, idet der er skiltet ned til 80 km/t. ud for et mindre vejarbejde midt på strækningen.
De dynamiske farttavler giver særlig mening på denne del af Helsingørmotorvejen, da der opstår kø på alle hverdage i morgenmyldretiden.
De elektroniske skilte kan som andre steder advare om kø, uheld og andre særlige begivenheder foruden at de oplyser om forventet køretid.
Aktuel glatførevarsel
Desuden indeholder det såkaldte ITS-system som noget ny på danske motorveje en dynamisk advarsel mod glat vej. På den nordlige del af strækningen er der to steder skilte, som tænder, hvis et automatisk system vurderer, at der er risiko for glat vej.Vejdirektoratets nye ITS-anlæg er forberedt til at kunne arbejde sammen med Københavns Kommunes trafik-IT, når Nordhavnsvejen indvies i 2015. Nordhavnsvej bliver en vigtig afgrening fra Helsingørmotorvejen.
ITS-systemet kan formentlig også gøre god gavn på Helsingørmotorvejen, når Nordhavnsvej fra slutningen af 2013 skal kobles til motorvejen via en bro og flere ramper.