Kina overhaler Europa i bilbygning

I år vil Kina bygge flere biler end Europa. Næsten 20 mio. biler vil der blive fremstillet på kinesiske fabrikker i 2013. Det er en tidobling siden 2000.

Bilproduktion hos BYD i Schenzen, Sydkina.
Nyt om biler

Kina er for længst blevet verdens største bilmarked, efter at kineserne og deres buldrende økonomi for nogle år siden overhalede USA.

Og i år indtræffer en anden markant begivenhed. Efter at alt dømme vil der i år blive fremstillet flere biler i Kina end i Den Europæiske Union.

1,3 mio. flere i Kina

Avisen Financial Times har spurgt fem konsulenthuse om den forventede udvikling, og deres gennemsnit siger, at der i år vil blive fremstillet 18,3 mio. biler i EU.

Det tal kan kineserne nemt stikke i 2013, lyder vurderingen: 19,6 mio. biler. Dermed er der sket en tidobling af den kinesiske bilproduktion på 13 år.

At den forventede overhaling kommer så hurtigt skyldes, at krisen i Europa har sat bilsalget i bakgear, mens væksten stadig er pæn i Den Kinesiske Folkerepublik.

25 procent af verdensproduktionen

Udviklingen betyder, at næsten hver fjerde bil, der kommer til verden i 2013, er bygget i Kina. Europa tegner sig kun for hver femte, og det er noget af en nedtur siden 1970, hvor næsten halvdelen af verdens biler blev fremstillet i Europa.

Langt de fleste kinesisk fremstillede biler sælges i Kina. En meget lille del eksporteres til Rusland, Asien, Mellemøsten, Afrika og Sydamerika.

Selv om tyngdepunktet i bilproduktion nu er rykket til Riget i Midten, får europæiske, amerikanske, koreanske og japanske bilproducenter en solid bid af kagen. Langt over halvdelen af de biler, der bygges i Kina, kommer fra udenlandske mærker.