Crossblue er VWs nye SUV

Crossblue er en ny, ekstra SUV der skal give VW en større del af det lukrative SUV-marked i USA.

VW Crossblue er en SUV, der størrelsesmæssigt skal fylde hullet mellem Tiguan og Touareg.
Nyt om biler

VW benytter Detroit-udstillingen til at løfte sløret for en ny SUV, Crossblue, der skal passe ind mellem Tiguan og Touareg.

For amerikanerne er Tiguan for lille, mens Touareg er for dyr i forhold til, at der står ”Volkswagen” på navneskiltet. Samtidig har VWs seneste minivan, Routan, som er en Chrysler Voyager med VW-skilt på, skuffet fælt på markedet, og mon ikke også Chryslers nye, italienske ejere har haft svært ved at acceptere, at VW på den måde er lidt for tæt på.

Beregnet til USA

Linjerne er afdæmpede og konservative som man kender dem fra VW.
Linjerne er afdæmpede og konservative som man kender dem fra VW.
VW Crossblue er således først og fremmest rettet mod det lukrative amerikanske SUV-marked, og selv om den endnu kun er et koncept, så mere end antydede VW-folkene, at bilen kommer i produktion.

Når det en gang sker, vil produktionen foregå på VWs amerikanske fabrik i Chattanooga, Tennessee.

Konceptet er en opladningshybrid

Helt i tidens ånd var konceptbilen en hybridbil, men VW oplyser, at bilen vil kunne leveres med enten benzin-, diesel- eller hybridteknik, når den kommer på markedet, formentlig en gang i 2015.

Konceptbilen er sekssædet, men VW kan allerede nu fortælle, at en produktionsmodel vil få syv sæder. Adgang til den tredje sæderække opnår man ved at skubbe hele den anden række frem i kabinen.

Baseret på Golf-platform

Crossblue er baseret på VWs fleksible MQB-platform (Golf m.fl.) og dermed kommer Crossblue til at dele platform med den kommende Tiguan, som forventes til næste år. Det betyder også, at motorerne vil blive monteret på tværs i stedet for på langs som i Touareg. Det er både billigere og giver bedre muligheder for at udnytte pladsen mest effektivt.

Crossblue er udstyret med et nyudviklet opladningshybrid-system, der er baseret på en dieselmotor, der yder 190 hk, samt en frontmonteret elmotor på 54 hk og en hækmonteret elmotor på 114 hk. Den totale ydelse med alle systemer i brug er omkring 305 hk. Kræfterne overføres via en seks-trins dobbeltkoblingsgearkasse.

20 km på strøm alene

Litium-ion-batterierne, der driver elmotorerne, er monteret under gulvet i bagagerummet. VW opgiver en tophastighed på 204 km/t. og en acceleration fra 0 til 100 km/t. på cirka 7,2 sekunder.

Som en særlig feature kan man ved et tryk på en knap bede bilen om at køre på ren el. Rækkevidden er i det tilfælde cirka 20 km ved fuldt opladede batterier.