2012 blev et sløjt år for bilsalget i Europa. Europæerne købte ca. otte procent færre nye personbiler end i 2011. 12,5 mio. styks blev det til.
Tilbagegangen gik – i varierende grad - ud over stort set alle bilmærker.
Tysk luksus går frem
Eneste markante undtagelse blandt de ti største er de tyske premiummærker Audi og Mercedes-Benz. De har begge små fremgange. BMW går akkurat i et lillebitte minus, 0,1 procent.
Det viser tal fra analysefirmaet Jato, der medtager 30 europæiske lande, alle EU-lande undtagen Malta samt Norge, Island, Schweiz og Serbien. Det store russiske marked er ikke med.
VW langt det største mærke
VW er stadig det klart største bilmærke, men selv her udløser de dårlige tider en mindre nedgang i salgstal – men en fremgang i markedsandel.
Særlig skidt er det gået for Renault, men også Opel/Vauxhall, Ford, Peugeot, Citroën og Fiat har tocifrede nedgange.
Små franske nyheder sælger godt
For Renault og Peugeot er der lidt gode nyheder, der kan pege på fremgang i år. Den nye Peugeot 208 går frem måned for måned og blev i december den næst mest solgte bil kun overgået af VW Golf.
Noget af det samme gælder den endnu nyere Renault Clio, som blev nr. tre i december.
Hyundai og Kia, som endnu ikke er blandt de ti største mærker i Europa, er dog også gået frem i 2012.
Mærke | Salgstal 2012 | Ændring |
VW | 1.613.913 | -4,4% |
Ford | 953.174 | -13,0% |
Opel/Vauxhall | 838.206 | -15,7% |
Renault | 816.933 | -22,1% |
Peugeot | 795.839 | -12,9% |
Audi | 705.739 | 3,4% |
Citroën | 674.688 | -12,8% |
BMW | 641.378 | -0,1% |
Mercedes-Benz | 598.301 | 0,6% |
Fiat | 582.995 | -15,2% |
Kilde: Jato |