Europæere køber flere luksusbiler

Alle store bilmærker gik tilbage i Europa sidste år – undtagen de tyske luksusmærker.

Nyt om biler

2012 blev et sløjt år for bilsalget i Europa. Europæerne købte ca. otte procent færre nye personbiler end i 2011. 12,5 mio. styks blev det til.

Tilbagegangen gik – i varierende grad - ud over stort set alle bilmærker.

Tysk luksus går frem

Eneste markante undtagelse blandt de ti største er de tyske premiummærker Audi og Mercedes-Benz. De har begge små fremgange. BMW går akkurat i et lillebitte minus, 0,1 procent.

Det viser tal fra analysefirmaet Jato, der medtager 30 europæiske lande, alle EU-lande undtagen Malta samt Norge, Island, Schweiz og Serbien. Det store russiske marked er ikke med.

VW langt det største mærke

VW er stadig det klart største bilmærke, men selv her udløser de dårlige tider en mindre nedgang i salgstal – men en fremgang i markedsandel.

Særlig skidt er det gået for Renault, men også Opel/Vauxhall, Ford, Peugeot, Citroën og Fiat har tocifrede nedgange.

Små franske nyheder sælger godt

For Renault og Peugeot er der lidt gode nyheder, der kan pege på fremgang i år. Den nye Peugeot 208 går frem måned for måned og blev i december den næst mest solgte bil kun overgået af VW Golf.

Noget af det samme gælder den endnu nyere Renault Clio, som blev nr. tre i december.

Hyundai og Kia, som endnu ikke er blandt de ti største mærker i Europa, er dog også gået frem i 2012.

Mærke Salgstal 2012 Ændring
VW 1.613.913 -4,4%
Ford 953.174 -13,0%
Opel/Vauxhall 838.206 -15,7%
Renault 816.933 -22,1%
Peugeot 795.839 -12,9%
Audi 705.739 3,4%
Citroën 674.688 -12,8%
BMW 641.378 -0,1%
Mercedes-Benz 598.301 0,6%
Fiat 582.995 -15,2%
Kilde: Jato