Brintbiler har en realistisk fremtid, men det er kostbart at udvikle den helt nye bilteknologi. Det er baggrunden for, at en stribe af verdens største bilproducenter nu går sammen om at videreudvikle den grundlæggende brintteknik.
Daimler (Mercedes-Benz), Ford og Renault-Nissan Alliancen har indgået et ”strategisk” samarbejde om at udvikle en fælles brændselscelle-enhed, der kan blive brugt i vidt forskellige biler fra de tre partnere.Det er brændselscellen og det tilhørende hjælpeudstyr, der omdanner brint og ilt til elektricitet, som bruges til at drive en elmotor.
Mens elmotorer er ret simple og velafprøvede, er brændselsceller i det krævende bilmiljø stadig jomfruelig teknologi.
Udskudt til 2017
Ved præsentationen af samarbejdet blev brintbilen dog samtidig skudt længere ud i fremtiden. De første ”opnåelige, masseproducerede brændselscellebiler” kan lanceres ”så tidligt som” 2017.
Hidtil har en koalition af bilproducenter, bl.a. de tre her, holdt fast i 2015 – uden dog at have brugt ordet ”opnåelige”. Og netop det at få prisen ned på et acceptabelt niveau er tilsyneladende den største udfordring nu.
BMW og Toyota går videre i brintfællesskab
Stort set samtidig med Daimler-Ford-Nissan-Renault-aftalen har BMW-gruppen og Toyota formelt underskrevet deres brint-samarbejde, der blev annonceret i sommers.
Her går samarbejdet ikke kun ud på at deles om brændselscellesystemet, men også brinttank, elmotor og batterier.
Fremtidens batteri
BMW og Toyota vil således arbejde sammen om at udvikle afløseren for litium-ion-batteriet, der er dagens bedste batteriteknologi. Næste generation er ifølge partnerne litium-luft.
Den tysk-japanske brint-alliance afslører også, at det har længere udsigter end oprindelig annonceret at kunne lancere teknologierne for bilkøberne. Først i 2020 vil BMWs og Toyotas brintbiler være klar, lader det til, at partnernes pressemeddelelse kan forstås.