Rederiet Scandlines har endegyldigt opgivet, at de bestilte og næsten færdige superfærger til Gedser-Rostock-ruten nogensinde kommer til at sejle på ruten.
I stedet går Scandlines nu i gang med at designe og bestille to nye, som først kan være klar om godt to år.
M/S Copenhagen og M/S Berlin skulle have været i drift sidste forår, men efter adskillige forsinkelser annullerede rederiet ordren i efteråret.
Ud over at det tyske skibsværft, der har bygget færgerne er gået konkurs, gik det i løbet af sidste forår langsomt op for Scandlines, at de to specielbyggede færger ikke bare var tungere end aftalt. De var meget tungere.
1.000 ton for tunge
Færgerne anslås at veje 1.000-1.100 ton for meget – i forhold til en designet vægt på ca. 9.000 ton.
Ud over forøget brændstofforbrug ville det gøre det stærkt problematisk at anløbe Gedser Havn, hvor der er meget lavvandet. En mulig løsning med at skære færgerne op på midten og forlænge dem samt skære noget af overbygningen tør Scandlines ikke kaste sig ud i.
I stedet begynder Scandlines helt forfra med design og bestilling.
Nye bliver lidt mindre
- Vi er i løbet af februar klar med de endelige specifikationer, siger Scandlines administrerende direktør, Søren Poulsgaard Jensen.
Det ender formentlig med, at de nye færger bliver lidt mindre end de to aflyste, som kunne tage 450 biler mod 190 på de to gamle ”prinsefærger”, der nu betjener ruten.
Lidt mindre færger vil formentlig øge sandsynligheden for, at Scandlines innden for nogle år kan købe to færger mere og få timedrift på ruten i stedet for som nu kun med afgang hver anden time.
En anden markant ændring bliver sandsynligvis, at de nye færger får styrehus i begge ender og altså kan sejle lige godt i begge retninger. Så slipper færgerne for at skulle vende to gange på hver anden overfart.
Overvejer hybridteknik
Endelig lægger Scandlines op til, at de ny færger skal have hybridteknik og/eller drives af gas i stedet for tung olie.
Så snart alle vigtige beslutninger er taget i løbet af februar, vil Scandlines bede en håndfuld rederier byde på opgaven. Dernæst skulle færgerne kunne være klar til højsæsonen 2015.
De to nuværende, 33 år gamle færger, ”Kronprins Frederik” og ”Prins Joachim”, sejler videre som de er bortset fra skibsteknisk vedligeholdelse.