Bilen er nødvendig for arbejdsmarkedet

Nye beregninger fra DTU viser, at bilen skaber mobilitet på arbejdsmarkedet. Derfor er der behov for at investere langt mere i vejene, mener FDM.

Bilen skaber mobilitet på arbejdsmarkedet
Trafik

Trængselskommissionen har den seneste tid offentliggjort en række arbejdspapirer og analyser. Herunder et analyseudkast der behandler, hvor mange arbejdspladser man som beboer på Sjælland kan nå inden for 30 minutter med henholdsvis bil og kollektiv trafik i morgenmyldretiden kl. 8-9. De foreløbige beregninger viser, at arbejdskraftsmobilitet og bilisme hænger uløseligt sammen. Det gælder også for Hovedstadsområdet, som ellers har det mest fintmaskede net af kollektiv trafik i landet.

”Analysen pointerer, hvad FDM hele tiden har argumenteret for, nemlig at bilen skaber mobilitet i samfundet. Derfor er det ikke nok kun at satse på kollektiv trafik, da samfundet i så fald ikke kan hænge sammen”, siger afdelingsleder Torben Lund Kudsk i FDMs Økonomisk Politisk Sekretariat.

De føreløbige beregninger kan dog have undervurderet den aktuelle trængsel. Potentialet er med andre ord stort, hvis man får satset på intelligente løsninger og udbygget de rigtige strækninger af vejnettet og dermed løst op for trængselsknuderne, der koster samfundet dyrt i spildtid.

Bilen rækker længere
Af DTUs beregninger fremgår det, at arbejdstagere bosiddende inden for Ring 2,  som bruger en halv time på kollektiv transport, kun kan forvente at nå mellem 25.000 og 50.000 arbejdspladser. Til sammenligning kan arbejdstagere med egen bil bo væsentligt længere væk og alligevel nå det samme antal arbejdspladser på den samme tid. DTUs analyse kan dog have undervurderet trængslen, og det indskrænker i dag rækkevidden – specielt for bilen.

”Hvis mobiliteten i samfundet skal sikres, så er man nødt til at prioritere vejene fra politisk side. Der skal arbejdes med en bedre udnyttelse af vejkapaciteten ved for eksempel at bruge intelligente transportsystemer, ITS, og ved at udbygge vejene der, hvor der virkelig er flaskehalsproblemer”, siger Torben Lund Kudsk.

Grafik: Antal arbejdspladser, der kan nås inden for halv times transport med hhv. bil og kollektiv trafik

 

 

 

 

 

 

 

 

 (klik på billedet for at se det i stort format)

















(klik på billedet for at se det i stort format)


Kilde: DTU /Transportministeriet