Trafiksikkerhed begynder med dig

Trafiksikkerhed begynder med dig

FDM Mener

I Danmark har der siden 1960’erne været tradition for, at en særlig Færdselssikkerhedskommission har fremsat forslag til Folketinget om tiltag, der kan reducere antallet af dræbte og kvæstede i trafikken. Kommissionen har med sine mål og forslag til virkemidler været med til at sikre fokus og kontinuitet i arbejdet for en bedre færdselssikkerhed.

Til foråret fremlægges en ny og revideret færdselssikkerhedshandlingsplan, der skal pege frem mod 2020. Efter i mange år at have haft fokus på fart, sprit og sele er uopmærksomhed kommet til som et centralt indsatsområde. Det er i FDMs optik en meget vigtig nyskabelse, da netop det at have opmærksomheden rettet de forkerte steder hen vurderes at have betydning for et stort antal ulykker. Men det bliver uden tvivl en stor opgave at sikre sig trafikanternes fulde opmærksomhed.

Som noget nyt er det endvidere tanken at skelne grundlæggende mellem to typer trafikanter. De mange, der utilsigtet fra tid til anden begår fejl i trafikken og de få, der udviser en bevidst risikobetonet adfærd. Det finder FDM er en meget brugbar sondring som er nyttig, når virkemidlerne skal udvælges. Hvis regler sættes efter at håndtere de få, er der stor risiko for at de mange mister respekten for reglerne.

Et grundlæggende vilkår for at lave effektive virkemidler er, at man kender årsagen til ulykkerne. Derfor er det vigtigt, at registreringen af ulykker og deres årsager bliver bedre samt forskning i ulykkestyper og virkemidler forstærkes.

Hvor makabert det end kan lyde, er det også af stor politisk betydning, at der tydeligere bliver sat kroner og øre på ulykkerne – kun derved kan det også på finansloven og i kommunalbudgetterne sikres, at der afsættes midler til en forebyggende indsats. Og i disse tider hvor såvel stat som kommuner fattes penge, er den gode nyhed, at det samfundsøkonomisk er en rigtigt god forretning at højne færdselssikkerheden.

Det er godt, vi har Færdselssikkerhedskommissionen, der kan sætte langsigtede mål og anvise veldokumenterede virkemidler, men den er desværre ingen garanti imod kortsigtede politiske beslutninger. For mens vi venter på færdiggørelsen af den nye handlingsplanen, kan FDM desværre konstatere, at der i årets finanslov ikke blev penge til at fortsætte den grundige undersøgelse af dødsulykker, og at det lokale og regionale færdselssikkerhedsarbejde ufrivilligt er blevet sat på stand-by efter en sparerunde i Vejdirektoratet. Det blev heller ikke til fuldautomatiske stærekasser men til 75 nye fotovogne, der vil fjerne betjente fra aktiv patruljerig og i stedet fylde statskassen.

Som aktivt medlem af Færdselssikkerhedskommissionen vil FDM imidlertid garantere, at vi vil bruge den kommende handlingsplan til at fortsætte vores indsats for øget færdselssikkerhed.