Bilisternes rettigheder ikke gode nok

Kun 15 pct. af bilkøberne prioriterer en attraktiv garanti højest, når de vælger bil. Men det kan vise sig at være dyrt ikke at tage garantien med i sine overvejelser. Men selv om bilkøberen skulle prioritere garantien, er der langt mellem bilmærker, der yder mere end minimumskravet på to år.

Bilisternes rettigheder er ikke gode nok
Bilist

Bilkøb er spændende og for mange er det forbundet med en positiv oplevelse og forventning, når familien skal have ny bil. Forventningerne om mere plads til familien, bedre komfort, mere udstyr, større køreglæde er blandt de forventninger, som den nye bil skal opfylde. Garantier og reklamationsret hører til gengæld ikke til blandt de emner, som optager bilkøberne mest. 

Image betyder mere end garanti

En undersøgelse fra FDMs Autoindex viser, at kun 15 pct. af bilkøberne prioriterer en attraktiv garanti højest, når de skal vælge familiens nye bil. Lidt overraskende er der lidt flere mænd end kvinder, som prioriterer en attraktiv garanti højest. Parametre som pris, sikkerhed og brændstoføkonomi prioriteres væsentlig højere end længden af garantier. Men også bilens image overgår garantien. Hele 33 pct. prioriterer bilens image højest, når det gælder valget af ny bil.

Længere garanti 

En række henvendelser til FDM Rådgivning viser, at en længere garanti kunne have givet bedre økonomi i bilejerskabet. Henvendelserne handler om koblinger der skal skiftes blot få måneder efter garantien er udløbet, sæde- og forrudevarme som bliver defekt mindre end tre år efter købet, eller turboladere som tilstoppes med motorhavari til følge inden bilen er fyldt fire år. Havde der fortsat været garanti på bilen, havde det været op til garantigiveren, hvilket typisk er importøren, at bevise, at havariet skyldtes et uhensigtsmæssigt kørselsmønster eller manglende overholdelse af bilens serviceintervaller.

Ingen garanti – ingen hjælp

Efter garantien er udløbet, står forbrugeren alene. Og det er uanset en begrundet mistanke om, at motorhavariet kan skyldes en uhensigtsmæssig konstruktion. Tilbage har bilisten kun at håbe på kulance fra forhandler og importør. Her viser erfaringerne fra FDMs medlemmer desværre, at kulancen er uddøende, og kundens loyalitet overfor mærket langtfra altid belønnes. Hvis man havde vægtet garantien i sit bilvalg, og bilen havde tre eller fire års garanti, kunne regninger på 20.000 eller mere have været undgået.

Få styr på garantierne 

En række bilmærker yder mere end to års garanti. Det gælder eksempelvis Honda, Hyundai og Toyota. Til gengæld brillerer en række højtprofilerede og populære europæiske mærker som Audi, Citroën, Opel og Peugeot med kun to års garanti. En gennemgang af garantilængderne viser, at garantien for mange mærkers vedkommende ikke har udviklet sig i mange år. Udover de ovennævnte med to års garanti finder man også mærker som Ford, Volkswagen og Volvo blandt de mærker, der fortsat halter med bare to års garanti på biler. Og to år er den korteste garanti, man overhovedet må betegne som en garanti. En garanti skal nemlig give væsentlig bedre vilkår end købelovens toårige reklamationsret. Ellers må den ikke kaldes garanti.

Se eksempler på importørernes garantier

Bedre garantier

I et naboland som Norge, hvor bilerne koster nogenlunde det samme som i Danmark, og hvor importørerne i nogle tilfælde er de samme som i Danmark, stilles forbrugerne væsentlig bedre - både hvad angår reklamationsret og garantier. Modsat Danmark har politikerne i Norge vurderet, at en reklamationsperiode på fem år er et passende niveau. FDM finder det naturligt og anbefaler, at en nyvognsgaranti er på mindst tre år, hviket også fremgår af Motors biltest.

Politisk opmærksomhed

Eftersom flere af importørerne ikke selv gør noget for at forbedre garantivilkårerne, mener FDM, at der er behov for, at poltikerne ser på købelovens reklamationsret. Reklamationsretten er på to år - uanset hvor dyr varen er. To år er dog ikke meget for en bil med en forventet levetid på måske ti år eller mere.  Så med viden om hvilke regninger danske forbrugere kan få ganske kort tid efter udløbet af garanti og reklamationsret, vil FDM den nærmeste fremtid tage kontakt til relevante forbrugerordførere og gøre dem opmærksom på behovet for længere reklamationsret ikke mindst på de dyrere forbrugsgoder.

FDM anbefaler også:

Fakta om 1,6 dieselmotor

Garanti på bilen er lig tryghed

Serviceaftaler

FDM Brugtbiltest