Sådan får du gebyr tilbage fra EuroPark

Siden 2010 har EuroPark konsekvent opkrævet ulovlige rykkergebyrer. Det fastslår en dom i Sø- og Handelsretten. FDM viser dig, hvordan du får dit rykkergebyr tilbage.

Bilist

Bilister, der har fået en parkeringsbøde, men aldrig har set eller modtaget opkrævningen, kan ikke pålægges et gebyr på 100 kr. på den første rykker. Det fastslog Højesteret fastslog i en dom i marts 2010.

Et girokort under vinduesviskeren er nemlig ikke ensbetydende med, at det er kommet frem til bilisten, da det kan være blæst væk, eller andre har fjernet det. Derfor tog FDM sagen til Højesteret.

Alligevel fortsatte det private parkeringsselskab EuroPark med at opkræve et rykkergebyr med den første betalingsopkrævning. Men nu har Sø- og Handelsretten fastslået, at det var ulovligt.

De fleste kan få gebyret retur

Derfor skal EuroPark tilbagebetale alle de gebyrer, der er udstedt siden dommen fra Højesteret, medmindre bilejeren har tilkendegivet, at vedkommende har modtaget bøden.

- Medmindre, man har klaget over bøden inden den første rykker eller på anden måde har tilkendegivet, at man har modtaget bøden, skal man have sit rykkergebyr retur, forklarer jurist i FDM, Dennis Lange.

Europark skal med andre ord kunne bevise, at bilejeren har modtaget parkeringsbøden.

Kræv dit gebyr med FDMs formular 

Har man betalt et rykkegebyr, der ikke var rimeligt, fordi man ikke havde set bøden under vinduesviskeren, kan man forlange at få gebyret tilbage.

- Med dommen i Sø- og Handelsretten er der ingen tvivl om, at EuroPark skal betale rykkergebyrerne tilbage til bilejerne, så der er ingen grund til at vente med at kræve sit gebyr tilbage, siger Dennis Lange.

Man skal henvende sig skriftligt til EuroPark, og til det formål, kan man benytte FDMs formular, som nemt kan udfyldes og printes. Hent formularen her