Tiden er inde til en ny generation af Citroëns multibil Picasso. Eller næsten, i hvert fald.
På den store biludstilling i Genève til marts viser det franske mærke konceptbilen Technospace, og det kræver ikke den store fantasi at regne ud, at der er tale om en ny C4 Picasso. Selv Citroën, der plejer at være yderst bly med den slags fremtidsmusik, kalder den ”en forløber for en kommende MPV i mellemstørrelsen, som introduceres på de første markeder i andet halvår af 2013.”Strammere design
Designet minder i grundformen om den nuværende, men hele karrosseriet er meget skarpt skåret og med en mere stram og beslutsom front.
Blandt de få ting, Citroën fortæller om bilen er, at den (konceptudgaven) er 4,43 meter lang, 1,83 meter bred og 1,61 meter høj. Bagagerummet er på 537 liter. I forhold til i dag er den næste Picasso en anelse kortere og markant lavere. Bagagerummet er derimod vokset lidt.Ny letvægtsplatform
Den nye Picasso er bygget på en helt ny grund, der kaldes Platform EMP2 (for effektiv modulær platform). Den udmærker sig bl.a. ved lav vægt, og vil være byggesten for at hav af kommende mellemklassemodeller fra Citroën og Peugeot – og muligvis Opel.
Kombinationen af den nye platform og forbedrede motorer vil give de bedste varianter et CO2-tal på 98 gram.
12 tommer skærm
I kabinen sidder en 12 tommer berøringsskærm til alverdens formål, og mon ikke denne skærm bliver en mulighed i de dyrere versioner af Picasso.Efter at den fempersoners Picasso er lanceret til efteråret, kan den lange syvpersoners Grand Picasso ventes i 2014, formentlig i årets første halvdel.