Ifølge Per Alkestrup, der er afdelingschef for FDMs Rådgivning, handler reklamationerne især om biler, der mangler udstyr, som køberen ud fra salgsannoncen har en berettiget forventning om følger med bilen. Det kan f.eks. være AC-anlæg, navigationsudstyr eller partikelfilter.
”Køber har i disse situationer betalt for noget, som han ikke har fået, og FDM kan her gå ind og hjælpe køberen til enten at få afslag i prisen eller få eftermonteret det manglende udstyr på sælgers regning,” forklarer Per Alkestrup.
Ofte handler reklamationerne på brugte biler også om biler, der kræver reparation kort tid efter overtagelsen. Og her kan FDM bl.a. vejlede medlemmerne om reklamationsret.
”Tallene viser, at der er god grund til at se sig for, når man køber brugt bil. Der er desværre stadig mange, der ikke får det, de mener at have betalt for, eller som løber ind i uventede udgifter. Vi kan derfor kun anbefale, at man orienterer sig grundigt om faldgrubber og rettigheder, inden man køber bil” påpeger Per Alkestrup og henviser til, at man som FDM-medlem også har mulighed for at få gennemgået slutsedlen på bilen.
Også erstatning fra forsikring og dyre værkstedsregninger fyldte i 2012
Udover brugte biler udgjorde også spørgsmål om forsikring og reparation en væsentlig del af henvendelserne til FDM. Nemlig hhv. 13% og 11%. I forhold til forsikring er det følge Per Alkestrup især sager om værditabserstatning, der fylder. Her går FDM ind og hjælper medlemmerne til at få erstatning hos forsikringsselskaber efter at bilen har lidt et værditab efter en skade.
På reparationsdelen kommer mange af henvendelserne fra medlemmer, der har fået lavet reparationer på bilen, som de ikke mener, de har bedt om, og som derfor får en meget højere værkstedsregning, end de havde forventet.
”Det er desværre ikke ualmindeligt, at kommunikationen mellem værksted og bilejer glipper, og er der ikke lavet en ordentlig aftale om, hvad der skal repareres, så kan bilejeren pludselig stå med en uventet høj regning. I disse sager kan vi hjælpe vores medlemmer med at finde ud af, hvad der er ret og rimeligt,” forklarer Per Alkestrup.
Af de øvrige henvendelser til FDMs Rådgivning omhandlede 8% spørgsmål om ny bil, 5% erstatningskrav, som f.eks. hvis bilen er blevet skadet pga. huller i vejen, 4% omhandlede parkering og 3% leasing.
Læs mere om, hvordan du kan få hjælp hos FDM