Det bliver ikke sjovt for de over 100.000 daglige bilister på Køge Bugt Motorvejen, når Danmarks mest befærdede motorvej nu udvides fra seks til otte spor.
Men dagens gode nyhed fra Vejdirektoratet er, at selve anlægsarbejdet kan klares på ca. to år i stedet for oprindelig planlagt tre år.
Dermed vil det store vejarbejde mellem Greve S og Solrød S være overstået i 2015 i stedet for i 2016.
To år billigere end tre år
Årsagen til det høje tempo er, at Vejdirektoratet havde udbudt entrepriserne som både to- og treårige, og det viste sig, at den toårige faktisk blev den billigste, da entreprenørerne bød på opgaven.
Selv om Vejdirektoratet nu får udvidet vejen på rekordtid, vil der alligevel være større gener på Køge Bugt Motorvejen helt frem til 2017. Det skyldes, at Bane Danmark skal anlægge en ny højhastighedsbane klos op ad motorvejen og krydse under og over flere motorveje i området fra i år.
Ingen penge til de sidste km
Der er stadig heller ikke godt nyt om den sidste del af den vedtagne udvidelse mellem Solrød S og udfletningen ved motorvejskryds Køge Vest.
Folketinget har stadig ikke bevilget penge til denne sidste, korte del, og dermed er der fortsat udsigt til store køproblemer, når de otte spor fletter sammen til seks ved Solrød S – kort før motorvejen deler sig i Sydmotorvejen og Vestmotorvejen.