Her er Volvos 2014-modeller

Vi må vente to år, før der kommer helt nye Volvo-modeller. I mellemtiden har de eksisterende biler fået en stor opgradering med nyt design samt en masse ny teknik. Priserne holdes stort set i ro.

Volvo XC60 er den mest solgte Volvo-model - særligt i USA og Kina. Den nye front giver bilen mere personvognskarakter.
Nyt om biler

Volvo S60 og V60 er kun får år gammel. Alligevel er fronten ændret markant, så bilen fremstår mere potent og med klare linjer til de øvrige Volvo-modeller.
Volvo S60 og V60 er kun får år gammel. Alligevel er fronten ændret markant, så bilen fremstår mere potent og med klare linjer til de øvrige Volvo-modeller.
- Aldrig før har Volvo ændret så mange modeller på en gang, og aldrig før har modelprogrammet været så nyt.

Den nye Volvo-direktør, Håkan Samuelsson, virker tydeligvis stolt, da Motor møder ham ved Volvos hovedkontor i Göteborg i forbindelse med præsentationen af Volvos nye 2014-program.

Siden Volvo og Ford gik fra hinanden, har svenskerne arbejdet hårdt på at skabe en ny platform for de kommende bilmodeller, men det tager tid, og de nye egenudviklede modeller er derfor først færdig om et par år. I mellemtiden skal de store modelserier fortsat være gearet til at tage kampen op mod de store tyske bilmærker, og det er i det lys, at dette store facelift skal ses.

Fælles identitet

Det digitale instrumenthus fra Volvo V40 tilbydes nu i alle Volvos modeller på nær den store XC90.
Det digitale instrumenthus fra Volvo V40 tilbydes nu i alle Volvos modeller på nær den store XC90.
Det er modellerne S60, V60, XC60, V70, XC70 og S80, der er omfattet af denne store opgradering. Den mindre V40 er helt ny og fortsætter uforandret. I den anden ende af skalaen findes den over ti år gamle XC90, og den fortsætter også uforandret – her ventes en ny præsenteret ved udgangen af 2014.

Nyhederne er mest synlige ved fronten af de nye biler. I toppen er det værd at bemærke, at den populære stationcar V70 og den større S80-sedan nu har fået helt samme front og interiør. Det gør det lettere at overskue modelprogrammet, og det skaber sammenhæng mellem modellerne.

Den mindre 60-serie er kun få år gammel, men har også fået en ændret front, så Volvos nye identitet bliver mere synlig.

Den store stationcar, V70, har fået en markant skarpere front, der i øvrigt er helt identisk med den nye front på Volvo S80.
Den store stationcar, V70, har fået en markant skarpere front, der i øvrigt er helt identisk med den nye front på Volvo S80.
Særligt forlygterne er ændret, så de nu består af kun én enhed, der vel at mærke er den mest avancerede forlygte, Volvo til dato har produceret. I princippet kører bilen altid med xenonlygterne på fuld styrke, og så reguleres lyskeglen efter de øvrige trafikanter. Det skal blive spændende at afprøve den funktion i praksis.

Teknik fra V40

Inden i de nye biler er teknikken opgraderet til nyeste niveau, idet man har hentet kraftig inspiration fra den stadig nye Volvo V40. Således tilbydes alle modellerne nu med det avancerede digitale instrumenthus, hvor man selv kan skifte mellem tre farvetemaer.

Volvo S80 og Volvo V70 deler nu samme front. Bemærk, hvor fint radaren til den adaptive fartpilot er integreret i kølergrillen.
Volvo S80 og Volvo V70 deler nu samme front. Bemærk, hvor fint radaren til den adaptive fartpilot er integreret i kølergrillen.
På sikkerhedssiden har alle modellerne fået den nye anden generation af City-Safety, hvor bilen selv bremser ned for forhindringer ved hastigheder op til 50 km/t. Derudover er der kommet nye funktioner til som f.eks. varme i rattet, skiftegreb til automatgearet ved rattet, nye sæder samt en generel opgradering af materialekvaliteten.

Internet i bilen

I forbindelse med de nye modeller tilbyder Volvo nu også en opgradering af farveskærmen i bilen i alle modeller fra 2011 og frem. Med den nye teknik bliver skærmen pegefølsom (kan benyttes med handsker på), og selve indholdet opgraderes med internetadgang, interaktivt navigationsanlæg, adgang til f.eks. Spotify samt en masse andre særlige Volvo-apps.

Volvo XC70 har fået en mere markant offroad-lignende front, der får bilen til at adskille sig markant fra den almindelige V70.
Volvo XC70 har fået en mere markant offroad-lignende front, der får bilen til at adskille sig markant fra den almindelige V70.
Internetadgangen foregår enten via en separat mobiltelefon, via et indbygget sim-kort eller via en usb-baseret mobil netværksnøgle. Dermed kan bilen fungere som et wifi-hotspot, så alle passagerer kan koble sine iPads og mobiltelefoner på nettet via bilens internetadgang.

Nye motorer til efteråret

Når de nye Volvo-modeller dukker op herhjemme inden sommerferien, er det fortsat med de kendte fire- og femcylindrede benzin- og dieselmotorer.

Alle udgaver har fået mindre justeringer, så forbruget er reduceret og effekten øget. Det er en udvikling der har stået på gennem de senere år, og med denne seneste forbedring forurener den bedste S80 mindre end den bedste Volvo C30 gjorde for tre år siden.

Volvos udviklingsdirektør Peter Mertens viser planen om at få Volvos produktionstal næsten fordoblet til 800.000 biler i 2020. SPA (Variabel platform) og VEA (Ny motorgeneration) er kodeord for de nye Volvo-modeller, der kommer om et par år.
Volvos udviklingsdirektør Peter Mertens viser planen om at få Volvos produktionstal næsten fordoblet til 800.000 biler i 2020. SPA (Variabel platform) og VEA (Ny motorgeneration) er kodeord for de nye Volvo-modeller, der kommer om et par år.
Den helt store forandring kommer dog først sidst på året, når Volvo kan præsentere nye egenudviklede benzin- og dieselmotorer på fire cylindre og to liter. Benzinmotorerne vil yde mellem 140 og 280 hk, og dieselmotorerne vil yde mellem 120 og 230 hk.

Sammen med de nye motorer kommer der også nye gearkasser i form af en manuel eller en ottetrins automatgearkasse.

Volvos 2014-modeller

V40 D2, fra: 307.000 kr.
S60 D2, fra: 424.000 kr.
V60 D2, fra: 439.000 kr.
XC60 D3, fra: 603.000 kr.
V70 D3, fra: 533.000 kr.
XC70 D4, fra: 619.000 kr.

Volvo er i dag et kinesisk ejet bilmærke med hovedsæde, produktion og udvikling i Göteborg i Sverige.
Volvo er i dag et kinesisk ejet bilmærke med hovedsæde, produktion og udvikling i Göteborg i Sverige.
S80 D3, fra: 503.000 kr.
XC90 D5, fra: 927.000 kr.