Her er bilen der kører 111 km/l

VW erklærer nu, at den ekstreme opladningshybrid XL1 går i produktion. Den klarer 50 km på strøm og 111 km pr. liter diesel efter den officielle målemetode.

VW XL1 er 3,89 meter lang, ca. som en Polo.
Nyt om biler

Her er verdens mest brændstoføkonomiske bil, der bliver serieproduceret.

XL1 er ekstrem aerodynamisk. Cd-værdien er blot 0,189.
XL1 er ekstrem aerodynamisk. Cd-værdien er blot 0,189.
VW sætter nu den ekstreme miljøbil XL1 i begrænset serieproduktion på sin fabrik i Osnabrück. I hvilke lande bilen kan købes, hvor mange man forventer at producere og ikke mindst hvad prisen bliver, meddeler VW ikke noget om.

Men kostbar, det bliver bilen, der bygges af dyre og lette materialer.

50 km på strøm

XL1 er stort set uforandret i forhold til den konceptudgave, VW har vist frem tidligere. Det indebærer bl.a. en sportsvognsagtig opbygning og design med lav vindmodstand og lav vægt. Kun 795 kg vejer den tosæders bil.

Bilen

Kabinen minder en del om en almindelig VW. Der er plads til to personer, som sidder ved siden af hinanden, passageren dog en anelse bag føreren.
Kabinen minder en del om en almindelig VW. Der er plads til to personer, som sidder ved siden af hinanden, passageren dog en anelse bag føreren.
drives frem af en elmotor på 20 kW (27 hk), og batteriet har strøm til 50 kms kørsel ifølge de officielle målemetoder. Energiforbruget for at køre en km er under 100 watttimer.

48 hestes dieselmotor som backup

Når der ikke er mere strøm på batteriet, tager en tocylindret TDI-dieselmotor over. Dieselmotoren er stærkere end elmotoren med en ydelse på 48 hestekræfter. Motor og hjul forbindes via en syvtrins dobbeltkoblingsgearkasse.

XL1 kan sagtens færdes på tyske motorveje, for topfarten er helt oppe på 160 km/t. 0-100 kan klares på 12,7 sekunder, hvis man presser bilen.

Dørene åbner opad, så ind- og udstigning er lige så let som i en almindelig bil. I de første prototyper skulle man kravle ind.
Dørene åbner opad, så ind- og udstigning er lige så let som i en almindelig bil. I de første prototyper skulle man kravle ind.
Med den officielle målemetode, hvor strømforbruget til de første 50 km tæller for 0 gram CO2, opnår bilen et tal på blot 21 gram CO2 pr. km og en tilhørende officiel brændstoføkonomi på 111 km pr. liter.