Flere gange har Audi på biludstillinger udstillet en ”E-tron”-version af A3, så det strammer efterhånden til med en meddelelse om, hvornår og hvordan, en sådan miljøbil skal sælges.
Måske får vi det at vide på årets bilshow i Genève primo marts, hvor denne nyeste version af A3 E-tron udstilles. Indtil videre siger Audi blot, at bilen er ”et realistisk bud på fremtidens mobilitet”.50 km på strøm
Der er tale om en opladningshybrid, som kan køre 50 km rent elektrisk på en opladning.
Når strømmen er slut – eller føreren ønsker at køre over 130 km/t. eller accelerere kraftigt – står en 1,4 liters benzinmotor med 150 hestekræfter klar.
Den leverer ikke primært strøm til elmotoren på generator-facon som i Opel Ampera, men trækker hjulene direkte via en nyudviklet sekstrins dobbeltkoblingsgearkasse.
Sammenlagt 204 hestekræfter
Elmotoren på 75 kW (102 hk) er ringformet og bygget sammen med gearkassen.Kombinationen af de to motorer giver masser af kræfter og fart. 204 hestekræfter er den samlede ydelse, og ifølge Audi supplerer de to motorer hinanden perfekt: Elmotoren har sit maksimale moment fra start og op til 2000 omdrejninger i minutter, mens benzinmotoren er stærkest fra 1750 til 4000 omdrejninger.
66,7 km/l, 35 gram CO2
0-100 km/t. klares på blot 7,6 sekunder, og topfarten er 222 km i timen.
Audi A3 E-tron har en officiel brændstoføkonomi på 66,7 km pr. liter og et CO2-tal på blot 35 gram pr. km. Det baserer sig på – som hos rene elbiler og andre opladningshybrider – at strømmen er defineret til at være helt forureningsfri.