Nu begynder trængslerne på Fyn

Udvidelsen af Fynske Motorvej går i gang nu, og det vil genere trafikken de næste to år. Men formentlig bliver trafikpropperne mindre slemme end ved andre vejudvidelser.

Her ved Lillebæltsbroen snævres vejen ind fra tre til to spor. I fremtiden fortsætter de tre spor til Nr. Aaby.
Trafik

Nu er der ingen vej uden om. Nu skal de store gravemaskiner til at arbejde dér, hvor bilerne plejer at suse ad sted på Fynske Motorvej, en af hovedpulsårerene i Danmark.

Der bliver ekstra trængsel på Fynske Motorvej de næste to år, men der gøres meget for at reducere generne.
Der bliver ekstra trængsel på Fynske Motorvej de næste to år, men der gøres meget for at reducere generne.
Efter et årstid med forberedende arbejde uden for vejbanen, bl.a. med at udvide tunneler og broer, begynder det egentlige vejarbejde nu.

E20 skal udvides fra fire til seks spor på en ti km lang strækning mellem Lillebæltsbroen og Nr. Aaby.

Begyndte 27. februar

Den 27. februar om aftenen begyndte entreprenøren at male nye striber i de vestgående spor, så fra 28. februar om morgenen vil bilister på vej mod Lillebæltsbroen få to smalle vognbaner og en fartgrænse på 80 km i timen. Der går en uges natarbejde - med kun ét spor i vestgående retning - med at afstribe hele strækningen.

Den vestlige del af udbygningen. Helt nye til- og frakørsler anlægges øst for Middelfart.
Den vestlige del af udbygningen. Helt nye til- og frakørsler anlægges øst for Middelfart.

Omkring 7. marts flyttes den østgående trafik over i de fire smalle spor på den nordlige vejdel, og sådan må trafikken klare sig frem til november: med fire smalle spor og en fartgrænse på 80 km/t.

På selve vejarbejdsstrækningen ventes trafikken at glide normalt, blot med nedsat fart. Det er før selve vejarbejdet, der er risiko for propper, når trafikken skal ned i fart.

80 km/t. hele tiden

På flere måder ventes dette vejarbejde at blive mere skånsomt end andre lignende udbygninger. Vejbanerne er lagt, så man normalt kan køre 80 km/t. på hele strækningen – også når man skal ind og ud – og ikke ned på 50 km/t., som det kendes andre steder.

Der er variable farttavler på strækningen, så fartgrænsen kan dog nogen gange blive sat ned.

Pause til vinter

Den østlige del af udbygningen. Motrovejen skal også udvides fra Nørre Aaby til Odense Vest, men indtil videre er der ingen penge til det.
Den østlige del af udbygningen. Motrovejen skal også udvides fra Nørre Aaby til Odense Vest, men indtil videre er der ingen penge til det.
En anden nyskabelse er, at der bliver vinterpause. Når udvidelsen til tre spor i sydsiden er færdig til november, bliver trafikken lagt tilbage på hver side af autoværnet og fartgrænsen formentlig hævet til 110 km/t.

Det hele gentages så fra marts 2014, hvor alle fire vognbaner klemmes sammen på den sydlige del af motorvejen.

Bjærgningsbil fremme på maks. 30 minutter

Mens der er vejarbejde, bliver der små nødlommer på strækningen, hvor biler i vanskeligheder kan holde ind. Desuden vil et kraftigt bjærgningskøretøj kunne være fremme inden for maks. 30 minutter, hvis en bil eller lastbil går i stå på motorvejen.

Med fire smalle vognbaner skal der nemlig blot et enkelt nedbrud til, før trafikken risikerer at bryde helt sammen.

Derimod behøver bilisterne ikke tænke på, hvordan de skal gøre palds til udrykningskøretøjer. De får som noget nyt deres egen redningsvej inde på arbejdsområdet.

Allerede færdig til november 2014

Udvidelsen til seks spor ventes at være stort set færdig i november 2014. Men først i forsommeren er det gjort helt færdigt med ny asfalt, beplantning mm.
 

De særlige km-tavler ved store vejarbejder: 201 betyder 201 km (fra et givet sted), 2-tallet under angiver 2 hundrede meter, altså samlet km 201,2. Med småt står der, at det er i østgående retning. M40 er den administrative betegnelse for vejen.
De særlige km-tavler ved store vejarbejder: 201 betyder 201 km (fra et givet sted), 2-tallet under angiver 2 hundrede meter, altså samlet km 201,2. Med småt står der, at det er i østgående retning. M40 er den administrative betegnelse for vejen.
Ud over at vejen udvides til seks spor sker der bl.a.:

- Der anlægges et helt ny tilslutningsanlæg (Middelfart Øst) mellem Middelfart og Nørre Aaby

- Tilslutningen ved Middelfart bygges helt om.

- Ved begge tilslutningsanlæg får cyklister meget bedre forhold og får deres egen sti på tværs

- Der opsættes støjskærme ud for to landsbyer

- En ny dyrepassage etableres under motorvejen

- Der anlægges et stort antal regnvandsbassiner

Folketinget har bevilget en mia. kr. til vejprojektet.

  

Læs mere om vejarbejdet på www.vd.dk/odense-middelfart