Peugeot og Citroën vil køre på luft

Trykluft i stedet for batteri som energilager er måden at gøre hybridbiler billigere og mere simple, mener Peugeot-Citroën. En minibil med benzinmotor kan dermed komme op på 34,5 km pr. liter.

Et kik ind i en prototype på Peugeot-Citroëns Hybrid Air.
Nyt om biler

”Hybrid Air” kalder Peugeot og Citroën den miljøteknik, som de to franske mærker bedømmer som en hidtil uset billig måde til skabe hybridbiler på.

Dermed kan der opnås markante reduktioner i CO2-udslip og benzinforbrug – måske allerede fra 2016.

Bremseenergi gemems som trykluft

En pumpe-motor-enhed (det blå element ved motoren) er bygget sammen med benzinmotoren og opsamler overskudsenergi, der gemmes som trykluft i trykflaskerne midt og bag i bilen. Når bilen skal sætte i gang igen, hjælper trykluften fra tankene motoren med at komme i omdrejninger.
En pumpe-motor-enhed (det blå element ved motoren) er bygget sammen med benzinmotoren og opsamler overskudsenergi, der gemmes som trykluft i trykflaskerne midt og bag i bilen. Når bilen skal sætte i gang igen, hjælper trykluften fra tankene motoren med at komme i omdrejninger.
Det centrale i systemet er at gemme bremseenergi mm. som trykluft i en simpel dykkerflaske, der fungerer som energilager i stedet for et dyrt batteri.

Da teknikken ikke fylder alverden og anses for billig og pålidelig, giver den fin mening i små biler – også i de store vækstmarkeder i Kina og Sydamerika.

Luft-hybrid-systemet kunne komme i biler som Citroën C3 og Peugeot 208, hvor benzinøkonomien ved blandet kørsel vil være 34,5 km pr. liter benzin svarende til blot 69 gram CO2 pr. km.

I dag har en trecylindret C3 et CO2-tal på 104 gram, og de mest nøjsomme dieseludgaver ligger lige under 100 gram.

Virker som Toyota Prius - næsten

Trykluftbeholderen ligger i "kardantunnelen" mellem forsæderne.
Trykluftbeholderen ligger i "kardantunnelen" mellem forsæderne.
På mange måde virker en “Hybrid Air” som en Toyota Prius, der via en generator opsamler bremseenergi i et batteri. Hos Peugeot og Citroën er batteri og generator erstattet af trykflasken og en særlig motor/pumpe-enhed, der er koblet på benzinmotoren, og hvor den komprimerede luft dannes.

Det sker dels ved ”overskudsenergi” fra motoren, mens den arbejder ved sit optimale omdrejningstal, dels ved at opsamle den kinetiske energi, der er til stede, når føreren slipper speederen eller træder på bremsepedalen.

Trykluften sendes til to forholdsvis små og billige trykluftbeholdere.

Kan køre på luft alene

Den gemte ”luft-energi” bruges på samme måde, som man anvender batteristrømmen i en Prius. Det vil sige, når bilen sætter i gang eller kører op til 50 km i timen med blød acceleration, sendes trykluften tilbage til motor/pumpe-enheden, der således kan drive bilen alene.

En anden mulighed er at give benzinmotoren assistance under kraftig acceleration.

For at skabe den mest optimale forbindelse mellem trykluftmotoren, benzinmotoren og hjulene, sker kraftoverførslen via et trinløst automatgear – lige som Prius i øvrigt.

En demonstrationsmodel vises på Genève-udstillingen, og de første biler med teknikken er formentlig klar i 2016.