Mikrobilerne bliver solgt i stor stil og er voldsomt populære med udgaver til under 100.000 kr. Men når man spørger bilejerne, hvilken bil de vil købe næste gang, er de små biler ikke det største hit.
Det er biler i miniklassen og mellemklassen, der er populære blandt bilkøberne, viser nye tal fra analyseinstituttet Voxmeter.
- Ifølge målingen svarer 38 pct. af forbrugerne, at de overvejer at købe en bil i mellemklassen, næste gang de skal skifte bilen ud. Det er mere end de øvrige segmenter og en stigning på knap 2,5 procentpoint siden nytår, forklarer forbrugerøkonom hos FDM, Allan Skytte Christensen.
28 procent har svaret, at de vil vælge en model i firmabilsklassen, mens 24 procent vil vælge en minibil. For mikrobiler er tallet 6 procent, og det er en tilbagegang på 1,4 procentpoint siden nytår.
Flest skifter mikrobilen ud
Mellemklassebilerne er også det segment, der oplever den største loyalitet. Således vil 68 procent af de forbrugere, der i dag ejer en bil i mellemklassen, købe en bil i samme klasse. Det samme gør sig gældende for 67 procent af minibilejerne, mens det kun er 48 procent af ejerne af mikrobiler, der vil købe en af de små biler igen.
- Det kan godt være, at mikrobilerne er relativt billige i Europas dyreste billand, men du bør som forbruger lige overveje, om en mikrobil tilgodeser dine behov både nu og i den nærmeste fremtid. For det kan se ud til, at en stor andel af de forbrugerne, der har købt en mikrobil, har købt en bil, der er for lille til deres behov, siger Allan Skytte Christensen.
Det ønsker bilkøberne
Hvilken biltype er det mest sandsynligt, du vil købe næste gang, du skal udskifte husstandens primære bil?
Mikrobil: 6 procent
Minibil: 24 procent
Mellemklassebil: 38 procent
Firmabil: 28 procent
Multibil: 4 procent