Dansk bilboss forlader californisk drøm

Den danskfødte bildesigner Henrik Fisker har forladt det firma, Fisker Automotive, han grundlagde i 2007. Producenten af luksus-opladningshybriden Karma er i alvorlig krise.

Henrik Fisker er nu fortid hos Fisker Automotive.
Nyt om biler

Det gik rigtig godt for danske Henrik Fisker, da han var tilbedt designer for BMW, Ford og Aston Martin. Men bilkarrieren begyndte at gå skævt, da han grundlagde eget firma sammen med vennen Bernhard Koehler.

I 2005 grundlagde de Fisker Coachbuild i Californien, hvor dyre udgaver af BMW og Mercedes-Benz blev ombygget og gjort meget dyrere. Planen var 200 af hver inden næste projekt. Ifølge Motors oplysninger blev det kun til en håndfuld.

Danskeren Henrik Fisker har brugt hele sit voksne liv i den internationale bilbranche.
Danskeren Henrik Fisker har brugt hele sit voksne liv i den internationale bilbranche.

Så kom det meget større projekt: luksuriøse opladningshybrider i firmaet Fisker Automotive, som blev grundlagt i 2007, også i Californien.

Stopper som bestyrelsesformand

Men efter meget turbulente år har Henrik Fisker nu forladt firmaet, hvor han det sidste år har været bestyrelsesformand. Indtil da var han administrerende direktør og designchef.

Fisker angiver selv årsagen som ”adskillige, store uenigheder om forretningsstrategien” med direktionen.

Fisker Karma er en fem meter lang luksusbil, der altid drives af to store elmotorer, men har en benzinmotor som nødstrømsgenerator.
Fisker Karma er en fem meter lang luksusbil, der altid drives af to store elmotorer, men har en benzinmotor som nødstrømsgenerator.

Fisker har tilsyneladende – trods sin bilbaggrund – undervurderet kompleksiteten og kapitalbehovet i at udvikle en bil og få den i serieproduktion i ordentlig kvalitet. Og her var der endda tale om en helt unik teknologi med en blanding af benzin- og eldrift.

Firmaet i alvorlig krise

Henrik Fiskers afgang er ikke noget godt tegn for firmaet. Det er i forvejen i alvorlig krise: Det producerer ingen biler, sælger stort set ingen, er i akut pengenød og kan ikke få gang i det vigtige projekt med en mindre og billigere model, Atlantic.

Den mindre Atlantic er altafgørende for fremtiden for Fisker Automotive, men firmaet har ikke penge til at gøre udvikligen færdig og starte serieproduktion.
Den mindre Atlantic er altafgørende for fremtiden for Fisker Automotive, men firmaet har ikke penge til at gøre udvikligen færdig og starte serieproduktion.

Ulykker har der været mange af. Først blev Karma stærkt forsinket, så gik salget ikke helt fantastisk, og så blokerede de amerikanske myndigheder det gigantiske statslån, som Fisker Automotive ellers havde fået bevilget. Firmaet gjorde ikke fremskridt nok med at få Atlantic i produktion. Bl.a. på grund af mangel på penge fra private investorer.

Fisker Automotive havde ellers for en slik erhvervet en nedlukket General Motors fabrik i USA.

Den store Karma er blevet bygget i Finland, men den slags kan man ikke få amerikanske skatteyderpenge til.

Batteriet brændte

Andre ulykker omfatter brand og øvrige problemer med bilens batteri, der krævede udskiftning af alle batterier, flere hundrede, uforsikrede biler der gik tabt i en orkan sidste år og så endelig den nylige konkurs af firmaets eneste batterileverandør, A123.

Nu er der forlydender om, at kinesiske Zhejiang Geely, der bl.a. ejer Volvo Cars, er interesseret i at overtage Fisker Automotive.

Kronprins Frederik har en

Ifølge tilgængelige oplysninger er der kun fremstillet ca. 2.000 Karma. Mindre end en håndfuld befinder sig i Danmark, hvoraf en, i hvert fald indtil for nylig, tilhørte Kronprins Frederik. Han fik i øvrigt byttet sit oprindelige eksemplar, der var en af de tidlige modeller, fordi der var problemer med pålideligheden.