Danske veje har i årevis været stærkt forsømt i sparerunder, så deres basale standard er blevet reduceret. Dermed tårner ekstra dyre vedligeholdelsesarbejder sig op i horisonten, og Danmark er havnet i en ”det er dyrt at være fattig-situation.”
De seneste år er der dog skruet kraftigt op for vedligeholdelse af veje og broer på statens veje, og det har bilisterne kunnet opleve i form af ekstra mange vejarbejder og generende vedligeholdelser af broer og tunneler.
To mia. kr. bagud
En rapport fra konsulentvirksomheden McKinsey viser alligevel, at statsvejene stadig har et efterslæb på to mia. kr. frem til 2020, hvis vejene på lang sigt skal op på billigste vedligeholdelsesmåde.
Det efterslæb vil partierne bag den nye transportaftale have afskaffet, og er derfor enige om at afsætte 1,4 mia. kr. i perioden 2014-2017. Pengene skal komme fra ”midler fra anlægsprojekternes centrale reserver i takt med at de frigives.”
Efterslæb må ikke opstå igen
De politiske partier lover samtidig, det ordinære vedligeholdelsesbudget på sigt skal kunne dække behovet, så der ikke igen oparbejdes efterslæb.
De yderligere penge til vedligeholdelse af statens veje falder på et tørt sted, noterer FDM.
"Nu mangler vi kommunevejene"
- Det er positivt, at staten nu ser ud til at få styr på efterslæbet - nu mangler vi så kommunernes veje, hvor efterslæbet desværre stadig stiger, siger chef for FDMs økonomisk-politiske sekretariat, Torben Lund Kudsk.
Fire navngivne broer skal også sættes i bedre stand for 252 mio. kr. Det er Aggersundbroen, Sallingsundbroen, Limfjordsbroen og Svendborgsundbroen.