Den stærkt trafikerede motorvej skal udvides fra fire til seks spor på en 4,5 km strækning mellem Gl. Holte <13> og Hørsholm S <10>.
Der vil være to spor i hver retning under anlægget, og der kan komme større trafikpropper end ellers, men da Helsingørmotorvejen i forvejen er sandet helt til i myldretiden, bliver der formentlig ikke den store forskel fra nu.
Ikke værre i myldretiden
Vejdirektoratet forventer, at der i myldretiden sandsynligvis ikke vil være ændringer i forhold til i dag, og baseret på erfaringerne fra udvidelsen af Holbækmotorvejen Roskilde-Fløng regner vejmyndigheden med, at rejsetiden ikke forøges med mere end to minutter udenfor myldretiden.Mest mærkbart kan det muligvis blive i de weekends i dette for, hvor broer skal rives ned, og der derfor kun vil være et spor i hver retning. Trods reduceret weekendtrafik kan det give store forsinkelser.
Lokale veje berøres
De trafikale gener bliver muligvis større på de kommunale veje i området, når broerne skal rives ned og til- og frakørsler lukkes i længere perioder.
Sidst i anlægsperioden nedlægges til- og frakørsel 11, Høsterkøb/Sandbjerg, permanet efter ønske fra Rudersdal Kommune.I stedet bliver tilslutningsanlæg 12 Vedbæk kraftigt udbygget, så der fremover også bliver tilslutning til og fra nord.
Dynamisk trafikinformation
Et omfattende ITS-system står klar til at regulere fartgrænsen og oplyse om hændelser. Det er ikke afgjort, om det får lov at blive stående efter udvidelsen.
Udbygningen bliver dyr i forhold til strækningens længde. 1,4 mia. kr. er der bevilget. Den høje pris skyldes bl.a., at fem broer skal rives ned og syv nye skal bygges.
Klar i 2016, måske 2015
Den udvidede motorvej vil være helt klar i løbet af 2016, men ifølge de foreløbige planer er de fleste større arbejder færdige sidst i 2015. Vejdirektoratet vil dog endnu ikke love, at der allerede i 2015 vil være tre brugbare spor i hver retning, men sådan er det gået ved de fleste seneste motorvejsudvidelser.