Nu lysner det imidlertid, og derfor har fabrikken netop præsenteret Motor for sin hidtil største satsning på det tekniske område.
Der er ikke mindre end 15 nye motorer og 23 nye bilmodeller på vej i de kommende år. Dermed er der udsigt til en generel opgradering af Opels modelprogram både udvendigt og under motorhjelmen.
Tre nye motorfamilier
GMs motorprogram hviler i øjeblikket på ikke mindre end 18 forskellige motorfamilier, der har rødder i GMs bilmærker over hele verden. Det er denne mangfoldighed, der nu skal reduceres til bare otte enheder i de kommende år.
Det bliver vel at mærke otte nye motorfamilier, hvoraf de første tre netop er præsenteret. Motorerne kan bygges som både benzin- og dieselmotorer på samme fabrik, og de mindste af dem vil have tre cylindre og turboladere, mens de største vil være firecylindrede motorer med turbo på 1.6 eller 1.8 liter.
De nye motorer dukker op i Opel Adam til næste år, mens den helt nye Opel Cascada blev første model med den nye 1.6-liters benzinmotor med turbolader.Nye gearkasser
Sammen med de nye motorer kommer også helt nye gearkasser. De manuelle af slagsen har fået nyt layout, der mindsker energitabet og gør gearskiftene lettere.
I de små biler vil der være selvskiftende gearkasser, der er baseret på de manuelle, mens der lanceres en ny ottetrins automatgearkasse til de større modeller.
Opel arbejder også med dobbeltkoblingsgearkasser, men fabrikken vurderer, at teknikken er for dyr at indføre i større format.
Dieselmotor til Euro-6-norm
For et europæisk bilmærke er dieselmotorer altafgørende, og der er derfor lagt stor kraft ind på at gøre den nye 1.6-liters dieselmotor til noget særligt. Den er helt i aluminium, yder som en toliters motor, og opfylder fra starten de kommende Euro-6 miljønormer, idet den har fået et særligt NOx-filter, der kan rense udstødningsgasserne.Motoren er udviklet af mere ned 1.000 ingeniører og skal bygges på Opels fabrik i Ungarn. Monteret i f.eks. en Opel Zafira vil den yde 136 hk og kunne køre ca. 25 km/l.