GLA: A-Klassen stikker af fra hverdagen

GLA er den første kompakte SUV fra Mercedes-Benz og er baseret på A- og B-klassen. Kineserne får lov at se den først.

GLA var som altid med tyske luksusbiler et tilløbsstykke på Auto Shanghai.
Nyt om biler

Mercedes-Benz GLA har i denne form et "Concept" føjet til navnet for at indikere, at det lige knap er den rigtige bil.
Mercedes-Benz GLA har i denne form et "Concept" føjet til navnet for at indikere, at det lige knap er den rigtige bil.
SUV-markedet er glohedt i Kina, så det er ikke så mærkeligt, at Mercedes-Benz holder verdenspremiere på sin nye, lille SUV på bilshowet i Shanghai.

GLA er baseret på samme teknik som A- og B-klassen og skal især konkurrere mod Audi Q3 og BMW X1. Længden er otte cm større end hos A-Klassen, 4,38 meter, mens højden er øget 15 cm til 1,58 meter.

Sportslig og hårdfør

Bilen bliver lanceret i Shanghai under mottoet ”Stik af fra hverdagen”, og Mercedes-Benz betoner, at bilen kombinerer en sportslig stil med de alsidige kvaliteter fra en hårdfør, fritids-følgesvend. Hvordan det mere præcis skal forstås, fremgår ikke.

Mercedes-Benz Concept GLA står på specialdesignede 20 tommerfælge med rustikke dæk.
Mercedes-Benz Concept GLA står på specialdesignede 20 tommerfælge med rustikke dæk.
Udstillingsbilen har samme firecylindrede, toliters benzinmotor, som findes I A- og B-klassen og yder i dette tilfælde 211 hestekræfter ved hjælp af turbo.

Gearkassen er en syvtrins med dobbeltkobling, og så er bilen naturligvis udstyret med firehjulstræk under 4Matic-navnet. Forhjulstrukne udgaver vil givetvis også kunne fås og bliver formentlig det mest almindelige.

Klar til efteråret

De to store udstødningsrør fortæller om en 211 hestes motor ude foran. Netop udstødningsrørerne er nok blandt de ting, der bliver mindre fancy i produktionsmodellen.
De to store udstødningsrør fortæller om en 211 hestes motor ude foran. Netop udstødningsrørerne er nok blandt de ting, der bliver mindre fancy i produktionsmodellen.
Bilen i Shanghai er et koncept, men ikke mere, end det er nemt at genkende den færdige bil, som med al sandsynlighed får officiel verdenspremiere på Frankfurt-udstillingen til september. Salget i Europa begynder formentlig kort efter.