Det er en uhyre vigtig - og usædvanlig – bil, som Maserati holder verdenspremiere for på den store biludstilling i Shanghai, Kina.
Ghibli er den første Maserati, der bevæger sig så langt ned i størrelse og pris. 4,97 meter lang er den og vil formentlig koste lidt under to mio. kr. i Danmark.Dermed skal Ghibli konkurrere med de dyre versioner af Audi A6, BMW 5-serie og Mercedes-Benz E-Klasse.
- Ghibli er for de, der vil være andeledes, siger Maseratis administrerende direktør, Harald J. Wester, til Motor.
Diesel til europæere
Ghibli deler platform og teknologi med den store Quattroporte, men skiller sig ud ved at være den første Maserati med dieselmotor. Det sker af hensyn til de europæiske kunder, der i høj grad vælger diesel og for at bringe mærkets høje CO2-tal ned.
- Ghibli med dieselmotor kommer under 160 gram CO2 pr. km, siger direktøren og afviser, at der er aktuelle planer om en benzin-hybrid.Dieselmotoren er en 3,0 liters V6er med 271 hestekræfter. På benzinsiden kommer der også 3.0-V6ere, en med 330 hk og en med 410 hk. Benzinmotorerne bygges af Ferrari, dieselen af VM Motori.
Otte gange så mange biler i 2015
Ghibli skal ud på en vigtig mission og være med til at flerdoble Maseratis salg. I 2012 solgte det italienske mærke ca. 6.200 biler mod 9.000 i rekordåret 2008. Men allerede i 2015 skal det årlige salg være oppe på 50.000 styks.
Ghibli skal står for ca. 20.000, og ca. det same skal den store SUV Lavente, der lanceres i 2015. Selv om det er mere end en femdobling, frygter Harald J. Wester ikke, at det skal gå ud over mærkets eksklusivitet.- Så mange er det heller ikke, og nu bliver vores markedsplads meget større, bl.a. med Kina, siger han.
Kina bliver formentlig hurtigt Maseratis næststørste marked.
Ikke en endnu mindre model
Maserati-direktøren udelukker dog, at det kan komme på tale at udvikle en endnu mindre model eller at noget så småt som firecylindrede motorer kan komme på tale.
Selv om Ghibli har verdenspremiere i Shanghai, og selv om Kina snart er verdens største marked for luksusbiler, er Ghibli ikke udpræget vigtig for Maserati i Kina. Bilen er nærmest for lille til kinesiske luksuskøbere.
Derimod er den store Quattroporte mere afgørende, og når SUV’en lanceres, kunne den godt blive den mest solgte Maserati i Kina.