Den hidsige, gule konceptbil ligner ikke just en Toyota. Men det er den. Og dog.
Den navnløse konceptbil er et varsel om flere modeller fra et helt nyt undermærke, som Toyota vil lancere i Kina inden længe. Heller ikke mærket har noget navn.Afslører logo, men ikke navn
Det eneste, konceptbilen på Auto Shanghai 2013 afslører, er, at den er en elektrisk bil, og el- og hybridbiler vil der ifølge oplysninger i Kina være flere af i det kommende modelprogram.
Desuden meddeler den gule bil, hvordan mærkets logo ser ud.
Produkter til Toyotas to samarbejdspartnere
Det nye undermærke skal produceres og sælges sammen med den ene af Toyotas to samarbejdspartnere i Kina, GAC. Jointventuret hedder Guangzhou Toyota.
Ved siden af den hidsige gule bil står en anden, lidt mere jordnær konceptbil. Også den er elektrisk, og også den repræsenterer et helt nyt undermærke. Her får vi dog et navn: Ranz. Det bliver et mærke til FAW-Toyota, hvor FAW er en af Kinas store bilproducenter, First Automotive Works.
Strategi om at få knowhow
Det er mere eller mindre et krav fra kinesiske myndigheder, at alle udenlandske bilproducenter skal oprette et selvstændigt undermærke med deres kinesiske samarbejdspartner.
Ikke-kinesiske bilfabrikker kan ikke bygge biler solo i Kina, men skal have et jointventure - typisk 50-50 - med en statsejet, kinesisk bilproducent. Den lokale partner bygger som regel både det udenlandske mærke og har sine egne, billige og dårlige modeller.
Mange får fællesmærker
Det nye fællesmærke vil typisk placere sig et sted mellem de to partneres produkter i pris og kvalitet. De kinesiske myndigheder håber med den model at kunne suge mere viden ud af de globale aktører og senere gøre mærkerne mere selvstændige.Volvo er f.eks. på vej med et nye bilmærke sammen med sine venner hos Geely, Nissan har Venucia med sin partner, og BMW og Kia etablerer snart et nyt mærke med deres partnere.