Mercedes-Benz skuffer i crashtest

En ny kollisionstest af familie- og varebilen Mercedes-Benz Citan skuffer med kun tre af fem stjerner. Sikkerhedssystemerne kunne ikke stå distancen.

Mercedes-Benz Citan slap ikke godt fra mødet med barrieren.
Bilist

Det er noget af en bet for både Mercedes-Benz og Renault, at den store familiebil i form af Mercedes-Benz Citan kun opnår tre stjerner i en ny crashtest fra det fælleseuropæiske sikkerhedssamarbejde, Euro NCAP.

Bilen er baseret på Renault Kangoo i den faceliftede udgave.

Både som personbil og varevogn

Citans karrosseri forblev rimelig intakt efter testene, men airbags og andet sikkerhedsudstyr virkede ikke særlig godt, og bilen mangler sikkerhedsudstyr.
Citans karrosseri forblev rimelig intakt efter testene, men airbags og andet sikkerhedsudstyr virkede ikke særlig godt, og bilen mangler sikkerhedsudstyr.
Citan sælges herhjemme både som personbil og som varevogn, men testen viser, at det indbyggede sikkerhedsudstyr er af sjælden ringe kvalitet.

Både airbags, hovedstøtter og øvrigt sikkerhedsudstyr virkede ikke, som det skulle.

Det er derfor kun med nød og næppe, at bilen klarede at få sine tre stjerner.

Airbaggardin fejlede

Selv om selve kabinen forblev stabil under frontalkollisionen, opstod der flere meget kritisable forhold under forløbet.

Dels dukkede der skarpe genstande frem ved instrumentbordet, hvilket kan medføre skader på førerens ben. Dels påførte sikkerhedsselerne ret store belastninger af brystregionen.

Ved sidekollisionstesten fejlede airbaggardinet to gange, hvilket trak alvorligt ned i det samlede resultat. Også testen af bilens hovedstøtter udviste et utilfredsstillende resultat, hvilket øger risikoen for, at passagererne får piskesmældsskader ved bagendekollisioner.

Sikkerhedsudstyret er minimalt

Som noget nyt i 2013 indgår mængden af sikkerhedsudstyr med stor styrke i det samlede resultat, og det blev fatalt for Mercedes-Benz Citan ved denne test.

Bilen har ganske vist det lovebefalede antiudskridningssystem ESC som standard, men der er kun selehusker ved førerpladsen, og det trækker ned. Det trækker også ned, at den indbyggede alarm for høj hastighed ikke lever op til bestemmelserne.

Alt i alt er det således manglerne i kategorien ’sikkerhedsudstyr’, der koster Mercedes Citan den fjerde stjerne, som resultaterne i resten af testen trods alt ville have udløst.

 

FDM mener: Det er et yderst skuffende resultat Mercedes-Benz Citan fremviser. Både Renault (som oprindelig har udviklet bilen) og Mercedes-Benz har normalt styr på sikkerheden, men denne gang er det gået helt galt. Det gør bilen uinteressant for nye bilkøbere.

Resultatet i detaljer
Mercedes-Benz Citan 109 Blue Efficiency Highline
Euro NCAP-karakter (maks. 5) ***
Testet, år 2013
Voksen 74 %
- heraf frontaltest (maks. 16 p.) 11,5
- heraf sidetest (maks. 8 p.) 7,3
- heraf pæletest (maks. 8 p.) 5,2
- heraf piskesmæld (maks. 4 p.) 2,6
Barn 69 %
Fodgænger 56 %
Aktiv sikkerhed ESC m.m. 33 %