Hold til venstre – i de store rundkørsler

Rundkørsler med to spor er bygget for at klare megen trafik – men for ofte ligger venstre spor ubrugt hen, og så holder bilisterne unødigt i kø for at komme ind i rundkørslen. Ny film skal fortælle os, hvordan vi bør køre.

Kørsel i tosporede rundkørsler uden lysregulering volder bilisterne kvaler.
Trafik

Venstre spor bider ikke! Det fastslår en animeret film, som Vejdirektoratet har fået lavet for at lære os bilister, hvordan vi bør færdes i store rundkørsler. Det er dem med to spor – typisk uden lysregulering og uden malede svingbaner.

Budskabet i filmen, som bl.a. kan ses via Vejdirektoratets hjemmeside, er, at man skal vælge venstre spor, hvis man skal ud af anden eller tredje udkørsel – eller skal tilbage, hvor man kom fra for den sags skyld.

Hvis man ikke gør det, klumper trafikken sig unødigt sammen i højre bane.

To vognbaneskift

Filmen viser, hvordan det bør gøres, og der er en anelse behændighed, megen opmærksomhed, et skud overblik og måske lidt kunst i rundkørsel-processen, kan man se på filmen.

Man skal reelt skifte vognbane to gange på kort tid, så for den usikre bilist kan det være nemmere og mere trygt at blive i højre bane hele vejen rundt – men altså på bekostning af andres fremkommelighed.

Straks ud i yderbanen

Teknikken er, at man straks skal stile mod venstre bane, når man kører ind i rundkørslen, med mindre man skal ud af første frakørsel.

Turen tilbage til højre spor begynder, lige når man er ud for næstsidste udkørsel. Altså præcis samme sted, hvor man ifølge reglerne alligevel skulle begynde at blinke til højre.

- Målet [med filmen] er at få flere bilister til at bruge venstre vognbane i de tosporede rundkørsler for at højne fremkommeligheden, siger Marianne Foldberg Steffensen, der er afdelingsleder i Vejdirektoratet.

Skulle nogen danske bilister synes, at tosporede rundkørsler kan være en stor mundfuld, må vi glæde os over, at vi i Danmark ikke rigtig har tre- eller firesporede rundkørsler.