Antallet af fejl på de brugte biler er over en 10-årig periode faldet fra 5,7 til 4,9. Det viser den seneste opgørelse fra FDM test og bilsyn baseret på test af mere end 69.000 biler. Men da der samtidig er sket en vækst i fejlgruppen ’elektriske anlæg’ er det faldende antal fejl ikke nødvendigvis en gevinst for bilejerne.
"Vi kan se en stigning i fejl på de elektriske anlæg, hvilket er naturligt, fordi bilerne i dag har mere avanceret udstyr. Men elektriske fejl er også dyrere at reparere, så selv om vi i dag finder færre fejl pr. bil vi tester, så er omkostningerne til reparationer ikke nødvendigvis faldet", siger divisionschef i FDM test og bilsyn Henning Pedersen.
Udover mere teknik i bilerne er nyt udstyr til at undersøge bilerne med også en vigtig årsag til, at der findes flere elektriske fejl end tidligere. I takt med udviklingen af bilerne har FDMs testcentre igennem årene fået mere avanceret udstyr, der blandt betyder, at testcentrene også kan udlæse fejl lageret i bilens motorstyring.
På trods af at antallet gennemsnitlige fejl er faldet, så viser tallene fra FDM test og bilsyn, at der fortsat er fejl på 95 % af bilerne. Fejlene dækker over mange ting. Overordnet set findes der fortsat flest fejl på lys og signaler. Disse er sjældent dyre at udbedre, da der ofte er tale om defekt eller fejljusteret lygte. FDMs testassistenter finder også ofte mekaniske fejl især i form af oliespild fra motoren, fejl på bremserne fx rustne bremseskiver eller fejl i karosseriet ofte som følge af stenslag eller rustskader.
Se listen over biler med flest fejl i Motors majudgave
Så omfattende er en brugt biltest (video)
Få tjekket slutsedlen af FDMs jurister inden bilkøb
Hvilken brugt bil passer til dig?