Elbiler kommer kun meget langsomt ud i trafikken, men nu gør biltypen sit indtog på et nyt område. I Københavnsområdet kører der fire eldrevne taxier.
Det er selskabet Taxa 4x35, som har indsat tre Renault Fluence Z.E. og en Nissan Leaf.
Den elektriske taxiservice indgår i det nye forsøg kaldet CPH Clean Cab, hvor Trafikstyrelsen støtter projektet med et uoplyst beløb. Projektet skal bl.a. undersøge, om el-taxaen kan klare en arbejdsdag ved hjælp af batteriskifte eller lynladning.Skifter batteri i Gladsaxe
Det geografiske omdrejningspunkt for forsøget er hovedstadens eneste batteriskiftestation, der ligger i Gladsaxe.
Hvis ellers eltaxierne kan holde sig i rimelig nærhed af Gladsaxe, kan de får et fuldt opladet batteri på omkring fem minutter.
Den enlige Nissan Leaf kan ikke skifte batteri, men kan i stedet lynlade. Forsøget skal afdække, om eltaxaer kan blive hjulpet gennem arbejdsdagen med hurtige sjatladninger uden væsentlig ulempe for chaufføren.
Også eltaxi i Odense
Ud over Trafikstyrelsen og Taxi 4x35 består Clean Cab-samarbejdet af Better Place, der står for batteriskiftet, Clean Charge, som er ekspert i hurtigladning, samt konsulentfirmaet Ea Energianalyse.
I forvejen kører der en enkelt Nissan Leaf som taxi i Odense. Den klarer sig gennem en arbejdsdag ved hjælp af en hurtiglader i centrum, ved kun at acceptere kortere ture og ved at generelt kun den samme chauffør bruger bilen.